Influence marketing. Od czego zacząć współpracę z influencerami?

Kim jest influencer? To młode pojęcie z obszaru blogosfery, które w najprostszym ujęciu oznacza lidera opinii. Kto kryje się pod postacią twórcy opinii? To osoba powszechnie znana, którą naśladują inni i która wyznacza trendy. Influencerami są najczęściej posiadacze blogów, vlogów, popularnych kont na YouTube, Instagramie czy Snapchacie. Za profilami influencera podążają tłumy, głównie młodych ludzi, którzy ochoczo naśladują swoich idoli.

Marki coraz częściej decydują się na współpracę z influencerami, mając świadomość realnych korzyści. I słusznie. Decydując się na promocję marki z udziałem influencera, marka zwiększa swój zasięg, docierając do szerokiego i ściśle skonkretyzowanego grona odbiorców. Ale to nie wszystko. Liderzy opinii podpisując się pod danymi produktami, zachęcają konsumentów do zakupów. Pozytywna rekomendacja influencera motywuje odbiorców do skorzystania z oferty marki, którzy z chęcią sięgną po produkty używane przez znanych i lubianych. O czym jednak należy pamiętać, aby idea współpracy z youtuberami czy blogerami przyniosła oczekiwane rezultaty? Poniżej przedstawiamy 7 złotych zasad, o których nie należy zapominać.

To musi być strzał w dziesiątkę!

Zanim postanowisz rozpocząć współpracę z popularną osobowością, przemyśl kogo podziwiają i za kim podążają Twoi potencjalni klienci. Kto im imponuje i kogo opinii z chęcią wysłuchają? Czy ktoś taki w ogóle istnieje? Ważne jest też to, że na współpracę z liderami opinii warto zdecydować się już na początku działania swojej marki. Od początku jej istnienia odbiorcy będą bowiem kojarzyć znaną na rynku postać właśnie z Twoim brandem.

Trzy, dwa, jeden…Cel namierzony!

Influence marketing. Od czego zacząć współpracę z influencerami?

Zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć poprzez współpracę z inluencerem? Oczywistym jest, że nadrzędnym założeniem będzie polepszenie wskaźników sprzedaży, jednak czy tylko na tym chcesz się skupić? Może chcesz aby Twój nowy produkt w ofercie był sygnowany twarzą znanej osoby?Jednoznaczne i precyzyjne wskazanie swoich oczekiwań względem współpracy z influencerem pomoże Ci w płynnym przejściu do kolejnego kroku, jakim jest ustalenie budżetu.

Jasno określony budżet to jasne warunki współpracy

Jak w każdym przypadku planowania kampanii i tutaj należy pamiętać o finansach. Kiedy zaczynasz swój początek współpracy z influencerem, nie zapominaj o wyraźnym wskazaniu budżetu jaki jesteś w stanie przeznaczyć na taki projekt. Obopólne, jasne określenie oczekiwań i wymagań przełoży się na efektywność takiej współpracy.

Ten typ tak ma, czyli jakie są typy influencerów

Influence marketing. Od czego zacząć współpracę z influencerami? Typy influencerów

Influencer to nie tylko „internetowy celebryta”, z którym najczęściej kojarzone jest to pojęcie. Influencerem może być użytkownik, aktywnie działający na SnapChacie, trener personalny, który w inspirujący sposób prowadzi swojego bloga, czy ekspert marketingowy publikujący swoje porady na portalach marketingowych.

Identyfikacja z marką na 100%

Lider opinii powinien wykazywać maksymalne zaangażowanie w swoim związku z daną marką czy   promowanym produktem. Jako twarz danej marki musi być z nią kojarzona w 100%. W jaki sposób? Zamieszczanie zdjęć w social mediach z danym produktem czy logo marki, pokazanie produktu w praktyce to najlepszy sposób na wprawienie w ruch całej marketingowej machiny.

Zbadaj zaangażowanie

Influence marketing. Od czego zacząć współpracę z influencerami?

Po czym poznać dobrego influencera? Ano po tym, w jakim stopniu potrafi on zaangażować swoich fanów. Namacalnym dowodem może być tutaj liczba pozostawianych przez fanów komentarzy na profilach społecznościowych, częstotliwość reakcji na publikowane posty, czy sposób wchodzenia w interakcję z followersami. Komentarze pojawiające się na profilach społecznościowych znanej osoby pozwolą w łatwy sposób zweryfikować, czy dana osoba jest lubiana w określonym środowisku.

Autentyczność, autentyczność i jeszcze raz autentyczność

Jeżeli influencer nie jest autentyczny, efekt współpracy z taką osobą może być bardzo daremny i zakończyć się fiaskiem. Przed rozpoczęciem kampanii swojemu ambasadorowi marki należy zapewnić odpowiednie warunki, które ochronią jego prywatność i tym samym nie zaburzą planowanych działań promocyjnych.