Jabłko czy ciężarówka. Czym jest symbol dla marki?

dekoracja blog

Idąc za Władysławem Kopalińskim symbol to znak, przedmiot, który reprezentuje i przywodzi na myśl dane pojęcie czy dany przedmiot.*

We współczesnym świecie reklamowym, w którym komunikacja wizualna stanowi fundament poruszania się konsumentów, marki swój wizerunek i komunikaty reklamowe budują właśnie w oparciu o symbole. Jakie jest zadanie symbolu w kreacji firmy na rynku? Przede wszystkim w prosty sposób przedstawiają one wartość marki, jej charakter, umacniając tym samym wizerunek firmy w świadomości odbiorców.

Od czego zacząć?

Jabłko czy ciężarówka, czyli czym jest symbol dla marki?

Symbol funkcjonuje nie tylko w formie wizualnej, jak np. logo firmy, ale przyjmuje różne postaci – dźwięk, znak. Niezależnie od tego w jaki sposób jest on przedstawiany, musi być atrakcyjny dla odbiorcy, dający się w łatwy sposób zapamiętać i oczywiście być nośnikiem wcześniej już wspomnianej idei brandu.

Marki wybierając swój symbol często sięgają po elementy odwołujące się do emocji takich jak: radość, przyjemność, poczucie odpowiedzialności, a nawet lęk.

Wydawać by się mogło, że ubranie marki w symbol to prosta sprawa…Konfrontując to stwierdzenie z rzeczywistością możemy spotkać się z niemałym rozczarowaniem. Zbudowanie wokół marki symboli to nie lada wyzwanie, które wymaga sporej dawki czasu, zaangażowania i kreatywności. Od czego zatem najlepiej zacząć? W ramach rozgrzewki proponujemy zaparzenie kawy w dużym kubku. 😉

Jeżeli ten pierwszy etap masz za sobą, śmiało możesz przejść dalej. Zastanów się jaka wartość Twojej firmy jest najważniejsza i i którą chciałbyś się podzielić? Jeżeli już wiesz co to takiego zastanów się za pomocą czego najtrafniej ją wyrazisz. Czy będzie to jakieś zwierzę, kolor, a może konkretny przedmiot, który wywołuje pożądane emocje? Przygotuj listę skojarzeń i metodą eliminacji wyłoń to najlepsze. Możesz też wraz z grupą pracowników przeprowadzić burzę mózgów, ale możesz również zgłosić się do nas.

Jak to robią znane marki?

Jabłko czy ciężarówka, czyli czym jest symbol dla marki?

Trochę teorii mamy za sobą, czas na praktykę. Przyjrzyjmy się wobec tego jak z pojęciem symbolu poradziły sobie znane brandy.

Apple

Mówiąc „Apple” widzimy jabłko, ale to nadgryzione. Jako symbol marki o tej samej nazwie, której nikomu nie trzeba przedstawiać, doskonale sprawdza się w swojej roli. No dobrze, jabłko, ale dlaczego akurat nadgryzione? Otóż „byte”, czyli bajt, jako termin komputerowy w brzmieniu jest podobny do „bite”, czyli kęs. Dzięki sprytnemu połączeniu obu, nadgryzione jabłko stało się symbolem pożądanym na całym świecie, zwłaszcza wśród gadżeciarzy.

Coca-Cola

„Coraz bliżej święta…”, czerwona ciężarówka i sympatyczny św. Mikołaj to symbole, po które co roku sięga Coca-Cola oznajmiając, że święta tuż tuż. Charakterystyczny dźwięk dzwoneczków pojawiający się w pierwszych sekundach reklamy od razu przywodzi na myśl gazowany napój. Tak wyraźna symbolika na dobre zagościła w umysłach odbiorców. Bo czymże byłby przedświąteczny blok reklamowy bez ciężarówki i delektującego się smakiem Coca-Coli św. Mikołaja?

Gerber

Słysząc o marce „Gerber” w głowie od razu pojawia się twarz uśmiechniętego dziecka. Dziecko jako symbol niewinności, czystości, nowości i przyszłości towarzyszy marce „Gerber” od początku. Dziecko „Gerbera” to nawiązanie do grupy odbiorców produktów, czyli najmłodszych dzieci i niemowląt, dla których przygotowywane są gotowe posiłki, zamknięte w charakterystycznych słoiczkach.

Milka

Kiedy myślisz o czekoladzie Milka z pewnością widzisz fioletową krowę. I słusznie. To symbol, który od 1973 roku niezmiennie towarzyszy marce i trudno sobie wyobrazić inny. Konotacja krowy, w tym przypadku rasy simentalskiej, z samymi produktami marki Milka jest prosta – krowa daje mleko, a Milka oferuje produkty z mlecznej czekolady. Całość ubrana w fioletowy kolor, która symbolizuje  wolność i przestrzeń, pracuje na ciepły wizerunek brandu.

PKN Orlen

Polski koncern naftowy budując swój wizerunek sięgnął po symbol orła, który słusznie zagościł w logo marki. Orzeł to nośnik takich wartości jak: długowieczność, początek, nieśmiertelność. Nazwa marki powstała z połączenia wyrazów „orzeł” i „energia” tworzy wraz z symboliką spójny i mocny wizerunek.

Żubr

Marka Żubr sięgnęła po symbolikę zwierzęcą wykorzystując nie tylko w swojej nazwie, ale i w wielokrotnie nagradzanych kampaniach reklamowych, żubra właśnie. Zwierzę uznać można zarówno za symbol polskiej przyrody, siły, ale i ludzkich instynktów. Symbolika zaproponowana przez markę doskonale trafiła w gusta odbiorców, a teksty z reklam szybko przeniosły się do mowy potocznej, bo przecież: „Żubr w trawie puszczy”, a „Rano kawka, wieczorem Żubr”.

Firmy, aby zyskać uwagę szerszej publiczności, obecnie sięgają po coraz to nowsze wizerunkowe rozwiązania. Pewne symbole jednak są na tyle ponadczasowe, że nie sposób znaleźć wobec nich alternatywy.

*http://www.slownik-online.pl/kopalinski/95C960FF4F71775C4125659A0078203D.php

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS