Komunikacja w social media. Hashtag od kuchni

Popularność hashtagów rosła wprost proporcjonalnie do popularności i rozwoju mediów społecznościowych. Obecnie naturalnym środowiskiem hashtagów jest Instagram. Jak było wcześniej i od czego zaczęło się hashtagowe szaleństwo?

Zanim przejdziemy do sedna sprawy, wszystkim niewtajemniczonym wyjaśniamy, co kryje się pod pojęciem „hashtag”. Otóż sam termin powstał dzięki połączeniu dwóch angielskich słów: „hash”, oznaczający „kratkę” i „tag”, czyli „znacznik”. Kratka nawiązuje do samego wyglądu symbolu, który kształtem przypomina płotek/kratę. Pod pojęciem ‚tagu’ skrywa się jego funkcja – hashtag pełni rolę znacznika. To za jego pomocą w prosty sposób można grupować powiązane tematycznie wątki wiadomości, komunikaty, czy zdjęcia.

Skąd to całe zamieszanie?

Hashtagi, zanim na dobre zagościły w środowisku social media, stosowane były w obrębie technologii informacyjnej, celem podkreślenia istoty danego symbolu czy liczby. Umieszczenie symbolu ‚#’ obok, np. danej wartości liczbowej czy kluczowego słowa, było jednoznaczne z jego kolejką pierwszeństwa w procesie przetwarzania danych przez procesor. Kilka lat później hashtag znalazł swoich fanów na platformach chatowych. Jego zadaniem było uporządkowanie treści w obszarze istniejących na chacie grup. Dzięki takiej kategoryzacji treści internauci w łatwy sposób mogli dotrzeć do poszukiwanych informacji. W 2007 roku popularny serwis społecznościowy, Twitter, wykorzystał potencjał „kratkotagu” wdrażając to rozwiązanie do swojego środowiska.

Hashtag w praktyce

Na przestrzeni lat popularność hashtaga mocno ewoluowała, a sam symbol wypłynął na szerokie wody mediów społecznościowych. I tak mocno zakorzenił się w środowisku ‚”twarzoksiążki” czy na Instagramie, gdzie miliony użytkowników mogą oznaczać swoje wpisy za pomocą tego prostego symbolu. Dodawane posty i zdjęcia na obu portalach oznaczane są poprzez hashtagi – symbol kratki pojawia się przed istotnymi słowami kluczowymi, bez separacji spacją, np. #projektowaniestron, #stronyinternetowe. Grupowanie zagadnień ma miejsce wyłącznie w obrębie jednego portalu społecznościowego i odnosi się wyłącznie do niego.

Hashtag to znacznik, który pozwala grupować powiązane tematycznie wątki wiadomości, komunikaty, czy zdjęcia

Keep it simple

Im prościej, tym lepiej. Nie buduj długich hashtagów. Tworząc go posługuj się krótkimi frazami. Mniej znaczy więcej. Krótka forma hashtaga z pewnością będzie łatwiejsza do zapamiętania przez odbiorców.

Gdzie jesteś?

Jeżeli działasz w kilku miastach, pamiętaj, aby w hashtagu oznaczyć swoją lokalizację. Dzięki temu zbudujesz komunikat stricte do społeczności, która znajduje się w Twoim zasięgu.

Dobre, bo polskie

W prowadzeniu komunikacji za pomocą hashtagów pamiętaj o języku polskim. Hashtagi nie muszą posiadać globalnego zasięgu. Najważniejsze, aby do Twojej firmy dotarli odbiorcy znajdujący się w Twoim zasięgu.

Z głową

Budowa hashtagu może być jedno- lub wielowyrazowa. Nie należy jednak przesadzać z ilością wyrazów stosowanych do jego stworzenia. Przy budowie wielowyrazowych znaczników łącznie ze spójnikami i przyimkami, ich zapis musi być łączny.

Łącz mądrze

Łącz swoje hashtagi z innymi, bardziej popularnymi, które znajdują się w obszarze Twojej działalności. W ten sposób zwiększysz zasięg swojego wpisu, docierając do większego grona odbiorców.

Bądź na czasie

Komunikacja z wykorzystaniem hashtagów daje Ci możliwość bycia na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie, o czym się mówi, co jest trendy.