POSM, czyli jak wzmocnić rozpoznawalność marki?

dekoracja blog

Firmy wchodzące na rynek stają przed dość trudnym zadaniem – muszą bowiem przedostać się przed mur swojej konkurencji. W obszarze internetu na pomoc przychodzą im strony internetowe, a także wysoka pozycja w wyszukiwarce Google. W obszarze sklepów stacjonarnych sprawdzają się materiały POS, czyli materiały point-of-sale. W Polsce termin POS nie doczekał się jeszcze swojego odpowiednika, jednak spotkać się można z określeniem  “materiały wspierające sprzedaż”. Co to takiego?

Materiały POS, czyli daj się zauważyć!

POSM, czyli jak wzmocnić rozpoznawalność marki?

POS to nic innego jak materiały reklamowe, dzięki którym dana marka ma szansę na wyróżnienie się z tłumu. To nośniki, które wykorzystywane są do celów marketingowych, czyli do podniesienia słupków sprzedażowych i wzmocnienia tym samym pozycji rynkowej produktu.

W praktyce dzieje się tak, że konsumenci sięgają po takie produkty, takich marek, które są im już znane. Dlatego, aby zwiększyć swoją zauważalność wśród sklepowych półek sięgają po materiały POS. I tak firmy mogą posiłkować się nośnikami trwałymi albo miękkimi.

Niemałą popularnością cieszą się infokioski

Pierwsze z nich, czyli te wykonane z materiałów trwałych to doskonale nam znane z większych i z mniejszych sklepów stojaki na ulotki czy regały promocyjne. Wraz z rozwijającymi się potrzebami konsumentów, a co za tym idzie z postępem technologicznym, niemałą popularnością cieszą się tzw. infokioski. To specjalne interaktywne punkty informacyjne wyposażone w urządzenie elektroniczne, za pomocą którego odbiorca samodzielnie może dotrzeć do poszukiwanych przez siebie informacji. Pewnie nie raz spotkaliście się z takim kioskiem, choćby w dużym centrum handlowym. Infokiosk daje klientom możliwość samodzielnego przeglądania oferty firmy a nawet rozmowę z konsultantem.

Inną, wspomnianą już grupę materiałów wspierających sprzedaż tworzą nośniki miękkie. Wykonane są one z mniej trwałych tworzyw jak: papier czy karton. Są to rozwiązania tańsze niż nośniki wykonane z plastiku czy metalu, np. stojące reklamy wykonane z kartonu, tzw. standy.

Funkcje POSM

Materiały reklamowe z kategorii POS, oprócz wzbudzenia zainteresowania wśród potencjalnych klientów, pełnią szereg innych funkcji. Jakich?

  • prezentują klientowi wartość produktu informując o jego cenie, atutach i możliwościach,
  • wpływają na emocje klienta wzbudzając określone reakcje (jeżeli przekaz reklamowy ma wydźwięk humorystyczny na twarzy potencjalnego klient pojawi się uśmiech, dzięki czemu lepiej zapamięta on daną reklamę),
  • nawigują konsumentów po sklepie, wskazując im drogę do półki z danymi produktami,
  • potrafią na dłużej zatrzymać konsumenta przy półce z produktem określonej marki.

Materiały wspierające sprzedaż mogą być umieszczane nie tylko wewnątrz pomieszczenia sklepowego, ale i na zewnątrz, przemawiając do konsumentów np. z witryny, z billboardu, czy poprzez promocyjne ulotki, które często po brzegi wypełniają nasze skrzynki pocztowe.

Stand czy hanger?

POSM, czyli jak wzmocnić rozpoznawalność marki?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy nośniki point-of-sale mogą być trwałe albo miękkie. Jakie zatem materiały POS wykorzystywane są przez firmy najczęściej?

  • standy – element reklamowe stojące, które mogą być wykonane z kartonu, ale również z plastiku,
  • hanger – reklama wisząca, która najczęściej przedstawia logo produktu, logo marki,
  • pusher – tzw. dopychacz produktów; często stosowane są przy produktach niewielkich, które mogą się zsuwać z półki (lakiery do paznokci, przyprawy w słoiczkach,
  • wobbler – tzw. kiwak, czyli ruchoma reklama przymocowana do półki,
  • stojaki na ulotki i same ulotki – stojaki na ulotki mogą przybierać różne formy, które np. swoim kształtem będą odwzorowaniem promowanego produktu,
  • makiety produktowe – powiększony model produktu, który może być wykonany z materiałów trwałych, jak i miękkich.

Odmienną dziedziną materiałów wpierających sprzedaż są doskonale nam znane degustacje i prezentacje produktów. Dzięki nim konsument nie dość, że może sam przekonać się jak smakuje określony artykuł to jeszcze może sprawdzić na żywo jego działanie. Innymi z materiałów wspierających sprzedaż, wobec których potencjalni klienci nie przejdą obojętnie są chorągiewki i flagi reklamowe, czy reklamy podłogowe.
Narzędzi, które służą do przekonania odbiorcy do marki jest wiele. Powstają one w odpowiedzi na rozwijający się rynek konkurencji, a także na potrzeby coraz bardziej wymagających odbiorców.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS