Wszyscy grają, gram i ja. Czym jest advergaming?

Advergaming to pojęcie stosunkowo nowe, powstałe z połączenia dwóch wyrazów – ‚reklama’ i ‚granie’. Taka oto hybryda z sukcesem zadebiutowała w obszarze komunikacji marketingowej, po którą chętnie sięgają marki z różnych branż. O co dokładnie chodzi w grach reklamowych i jakie funkcje spełniają one w procesie komunikowania się firm z klientem?

Advergaming to jedna z form komunikacji marketingowej, która pomaga markom docierać do konsumentów za pomocą gier. W jaki sposób? W zależności od rodzaju, możemy mówić o grach, które powstały na specjalne zlecenie danej marki, gdzie dostęp do takiej gry jest zazwyczaj darmowy. Forma gier promocyjnych, przygotowywanych na specjalne zamówienie firm, przybiera często formę lokowania produktu, który wpisywany jest w scenariusz codziennego życia bohaterów gry. Gracz oprócz tego, że widzi reklamy, musi skorzystać z produktu danej marki.

Inną z praktyk, która pozwala zwiększać siłę gier promocyjnych jest umieszczanie w nich klikalnych banerów, które przekierowują gracza na stronę producenta. Umieszczanie interaktywnych reklam w tle gry, np. na przydrożnych billboardach, nie jest nachalne, a wręcz przeciwnie – uatrakcyjnia świat gry, sprawiając, że staje się jeszcze bardziej realna.

Będę grał w grę

Traktowanie świata gier komputerowych jako jednego ze źródeł wiedzy na temat swojej marki bądź produktu przynosi wiele korzyści. Poznając wirtualny, obrandowany świat, gracz otrzymuje pełen pakiet wiedzy na temat promowanego w grze produktu czy marki-matki. Zdobywa wiedzę na temat ich zalet, przewagi konkurencyjnej i korzyści, które wynikają z sięgania akurat po ten konkretny produkty, tej a nie innej marki. Atutem advergamingu, o którym grzechem byłoby nie wspomnieć, jest łatwa mierzalność jego skuteczności. W prosty sposób firmy weryfikują: ile osób, ile razy i przez jaki czas, grało w konkretną grę. Informowanie klienta o marce i o jej produktach poprzez gry promocyjne budzi zdecydowanie większą sympatię wśród odbiorców niż nachalne, narzucające się, komunikaty reklamowe.

Z jakich innych powodów firmy kochają gry promocyjne?

Wsparcie kampanii reklamowych

Duże marki sięgają po advergaming w celu wsparcia standardowych akcji promocyjnych. Gry reklamowe wzmacniają w świadomości konsumentów wizerunek marki, budując jej pozytywny wizerunek.

Budowanie zaangażowania graczy

Im większe zaangażowanie użytkownika w grę, tym chętniej angażuje się on emocjonalnie w promowaną w grze markę czy produkt. Swoje pozytywne emocje i skojarzenia użytkownik przenosi na markę czy promowany produkt.

Szeroki zasięg

Niemal nieograniczony zasięg gier reklamowych, pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Wiek nie stanowi tu żadnej bariery, bowiem po gry promocyjne sięgają zarówno młodsi, ale i starsi odbiorcy.

Atrakcyjne konkursy

Interaktywna gra reklamowa to nie tylko doskonałe narzędzie promujące markę, ale również świetna podstawa dla prowadzenia konkursów. Możliwość wygrania nagrody jeszcze bardziej przywiązuje odbiorcę do gry, rozbudza jego zapał i zaangażowanie.

Estetyka

Dopracowana w każdym szczególe gra promocyjna, nie tylko pozytywnie działa na poczucie estetyki odbiorcy, ale również oddziałuje na jego późniejsze pozytywne skojarzenia z marką. Jeżeli producent zadbał o wysoki standard gry i pomyślał o każdym detalu, to produkt, który oferuje musi być równie bardzo dobrej jakości.

Advergaming to odpowiedź firm na zmieniające się i rosnące oczekiwania klientów względem rynku produktów i usług. Zjawisku advergamingu towarzyszy pojęcie grywalizacji. Co ono oznacza? Grywalizacja wykorzystuje mechanizmy rywalizacji typowe dla gier komputerowych, przenosząc je do prawdziwego życia. W efekcie klient przenosi do rzeczywistego świata swoje zachowania wypracowane podczas gry.

A czy Wy macie swoją ulubioną grę promocyjna?