Z briefem na ty. Czego nie może w nim zabraknąć?

Brief… Dużo osób o nim słyszało, ale czy wszyscy wiedzą czym brief tak naprawdę jest i jaki posiada cel? Dlaczego klient nie powinien briefu traktować jak zło konieczne? Jeżeli masz pewne wątpliwości, co do swojej wiedzy na jego temat mamy na to receptę! Jaką? Odpowiedź znajdziesz kilka wersów niżej!

Nawiązując współpracę z agencją reklamową dostajesz brief. Czy mając ten tajemniczy dokument na swojej skrzynce mailowej wiesz z czym się go je i jakimi sztućcami? Już wyjaśniamy!

Brief to termin zaczerpnięty z języka angielskiego, który oznacza tyle, co streszczenie, przegląd. A zatem przenosząc to pojęcie do obszaru branży reklamowej, brief jest podstawowym dokumentem, który zawiera kompleksowe i niezbędne dane do przeprowadzenia kampanii reklamowej czy realizacji projektu strony internetowej. Jako źródło wiedzy na temat potrzeb klienta odgrywa niezwykle ważną rolę na linii klient a agencja reklamowa, stanowiąc punkt wyjścia zlecenia. Pomaga bowiem sprecyzować oczekiwania klienta i zadania jakie stawia on przed agencją reklamową. Poprawnie przygotowany brief minimalizuje ryzyko niedomówień, usprawniając przebieg całości prac nad projektem.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się na jakie elementy współpracy z agencją reklamową powinieneś jeszcze zwrócić uwagę, kliknij tutaj.

Brief – po co i jak?

Z briefem na ty. Czego nie może w nim zabraknąć?

Aby można było jednoznacznie, bez cienia wątpliwości stwierdzić, że brief jest skuteczny musi on zawierać pełne przedstawienie: Twojej firmy, produktów, które oferujesz, Twoich potencjalnych klientów, czy głównych celów jakie chcesz osiągnąć poprzez kampanię, czy stronę internetową. Poprawne przygotowanie i wypełnienie briefu to wielki krok, który sprawi, że trafienie w sedno projektu Twojej strony będzie znacznie efektywniejsze.

Jak zatem powinien wyglądać dobrze przygotowany brief? W dużym skrócie – powinien być przemyślany, prosty, skłaniający do przemyśleń, a także zachęcający do podjęcia działania. Czego nie może w briefie zabraknąć? Już piszemy…

Tego nie może zabraknąć

Z briefem na ty. Czego nie może w nim zabraknąć?

Brief, aby przyniósł oczekiwane rezultaty musi być zbudowany w oparciu nie tylko o elementy formalne. Powinno znaleźć się w nim miejsce, które da zarówno Tobie, jak i agencji reklamowej niezależność w prezentacji idei i kreatywności. A zatem po kolei…

Z kim się kontaktować

Tak jak przeważająca większość społeczeństwa nie może istnieć bez swobodnego dostępu WiFi, tak brief nie może funkcjonować bez danych do osób kontaktowych, zarówno po Twojej stronie, jak i po stronie agencji. Ty i agencje musicie wiedzieć, z kim rozmawiać na temat toczącej się realizacji projektu. Ważnym jest, aby były to osoby na stałe przypisane do projektu, dzięki czemu unikniemy zabawy w głuchy telefon.

Jaka jest pozycja firmy na rynku

Czy Twoja firma posiada ugruntowaną pozycję na rynku, czy dopiero na rynek wchodzi, chcąc zaznaczyć swoją obecność? Wiedza na ten temat pozwoli lepiej poznać Ciebie kliencie, zapoznać się z historią Twojej firmy, aby w ostateczności zrealizować projekt, który w pełni sprosta Twoim oczekiwaniom.

Jaki jest cel projektu

Ten punkt to miejsce, w którym masz możliwość wskazania jakie są główne cele projektu, z którym zgłaszasz się do agencji. Czy kampania, której realizację zlecasz ma charakter sprzedażowy, marketingowy, przychodowy, a może wizerunkowy? Uściślenie celów to bardzo istotna sprawa dla całości działań i ich powodzenia. Agencja wiedząc, co chcesz osiągnąć poprzez projekt, dobierze odpowiednie środki do jego realizacji.

Kto jest w targecie Twojej marki?

Z jakiego rodzaju rynkiem komunikuje się Twoja marka? Jaka grupa klientów sięga po produkty, korzysta z usług oferowanych przez Twoją firmę? To bardzo istotna informacja, na podstawie, której charakter kampanii, projektu strony będzie dostosowany do grupy docelowej. Jeżeli odbiorcami produktów, które oferujesz są wyłącznie mężczyźni przed trzydziestką, kolorystyka strony, układ i styl treści będzie dopasowany do ich stylu bycia, poczucia estetyki i wymagań względem marki. Grupę docelową należy określić precyzyjnie i wyczerpująco, ponieważ tylko takie podejście będzie stanowić o powodzeniu całego projektu.

Jaka jest Twoja konkurencja?

Dzięki briefowi masz możliwość przedstawienia konkurencji Twojej firmy. Analizując marki konkurujące pośrednio i bezpośrednio z Twoim biznesem, możesz wskazać ich mocne, jak i słabe strony. Taki przegląd pomoże agencji rozpoznać Twoje preferencje względem całego projektu.

Preferencje projektowe

To miejsce, w którym możesz bezpośrednio wskazać jakie są Twoje oczekiwania, co do kolejności przedstawienia treści, sposobu ich pokazania, ale także wszelkich sugestii, co do wyglądu projektu. W tym punkcie należy zachować jednak zdrowy rozsądek! Zgłaszając się do agencji zdajesz się na doświadczenie i wiedzę ekspertów, którzy zaproponują Ci efektywne rozwiązania odpowiednie dla Twojej firmy.

Czas realizacji projektu i budżet

Określenie oczekiwanego czasu finalizacji projektu, zamkniętego w danym budżecie pozwala zachować porządek w przebiegu prac i działań, a także pozwala agencji określić faktyczne, finansowe możliwości realizacji projektu.

Mamy nadzieję, że powyższy wpis pozwolił zrozumieć Wam istotę i ważność briefu.

Oprócz powyższych składników, których w briefie braknąć nie może, niezwykle ważne są dokładność i czas, który należy poświęcić na jego wypełnienie. Tylko precyzyjne i staranne udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w briefie jest kluczem otwierającym przed klientem drzwi efektywnej współpracy z agencją.