Z reklamą internetową za pan brat. Formy reklamy w internecie

Reklama w internecie jaka jest każdy widzi. Kiedy i w jakiej formie po raz pierwszy w internecie pojawił się komunikat reklamowy? A także na jakie formy reklamy internetowej warto zwrócić uwagę?

Zanim naszą uwagę pochłoną najpopularniejsze formy reklamy internetowej, odpowiemy na pytanie czym tak naprawdę marketing internetowy jest.

Marketing internetowy to odmiana marketingu, w której do przekazywania treści reklamowych wykorzystuje się internet, a co za tym idzie, strony www. Cel marketingu internetowego jest taki sam jak i w innych działaniach promocyjnych, odbywających się poza wirtualnym światem – rozpowszechnienie informacji o marce, produkcie, przekonanie do niej klienta i nakłonienie do skorzystania z jej oferty.

A wszystko zaczęło się od mailingu…

Z reklamą internetową za pan brat. Formy reklamy w internecie

Reklama internetowa na początku swojej świetności funkcjonowała w postaci mailingu. Przekazy reklamowe rozsyłane były za pomocą poczty elektronicznej, które dziś w nadmiernych ilościach napływają do naszych skrzynek mailowych, często lądując w folderach spamowych.

Krokiem milowym w obszarze reklamy internetowej było stworzenie w 1993 roku przeglądarki www – Mosaic. To właśnie za jej pomocą nadawcy reklamowi mieli możliwość dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów.

Dodatkową szansą dla reklamodawców była możliwość wyświetlania grafiki w przeglądarce, dzięki temu reklama internetowa mogła być wyświetlana w formie grafiki, zwiększając swoją atrakcyjność i skuteczność.

Marketing internetowy z krwi i kości rozpoczął swój rozwój w 1994 roku. Wówczas też serwis internetowym, HotWire, sprzedał baner reklamowy Od tej pory można mówić o oficjalnym rozkwicie reklamy internetowej i technologii związanych z marketingiem internetowym.

Od bannera po wieżowiec

Z reklamą internetową za pan brat. Formy reklamy w internecie

Nowe i wciąż rozwijające się technologie otwarły przed marketingiem internetowym szerokie spektrum możliwości – począwszy od prostych reklam graficznych czy stron internetowych, po te, funkcjonujące obecnie w różnych formach i pod różnymi postaciami.

Na jakie zatem formy reklamy internetowej można trafić przeglądając strony www?

Banner

Najbardziej popularna, ale i zarazem najstarsza forma reklamy w internecie. To graficzne ujęcie treści reklamowych czy informacyjnych, które odsyła do promowanej oferty, produktu. Jaki powinien być banner internetowy? Powinien przedstawiać treści w sposób zwięzły, a także zachęcać do interakcji – „kliknij”, „sprawdź”, „kup już dziś”, „zamów teraz”. Bannery mogą mieć formę nie tylko statyczną, ale i dynamiczną.

I tutaj należy pamiętać, aby długość takiej animacji nie była zbyt długa. Banner powinien zawierać się w określonych wymiarach, stąd przy kreacji takiej formy reklamy warto  stworzyć ją w kilku znormalizowanych wymiarach. Rozmiary bannerów określone są przez Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej.

Megabanner

Ta forma bannera w ostatnich czasach zyskała mocno na popularności, zwłaszcza, że marki prześcigają się o zdobycie uwagi potencjalnego klienta. Każdy z pewnością zetknął się w trakcie przeglądania stron www z megabannerem, zresztą nie sposób go nie zauważyć. Megabanner może przybierać różne formy – od tradycyjnego statycznego, po wersje rozwijane, znikające, poziome, pływające.

Megabannery umieszczane są zazwyczaj w topie strony, czyli górnej części witryny, która jest widoczna od razu po otworzeniu strony www.

Skyscraper

Czyli wieżowiec… To banner pionowy zamieszczany jest w bocznych częściach stron www, najczęściej z prawej strony. Banner ten, podobnie jak megabanner, może występować w różnych wersjach – może być tradycyjny, rozwijany, animowany. Co jest zaletą tego rodzaju reklamy? To przede wszystkim jego spora powierzchnia, bo najczęściej to 160×600 pikseli lub 120×600 pikseli.

Bannery tego rodzaju powstały z uwagi na wzrastającą konkurencyjność i mnogość komunikatów reklamowych w internecie. Bo nic tak nie wyróżnia spośród tłumów jak indywidualność.

Top layer

To rodzaj reklamy, który z pewnością niejednego internautę doprowadził do białej gorączki. Dlaczego? Ze względu na jej ruchliwość. Reklama ta porusza się po stronie www na warstwie, unosząc się nad treściami lub wędrując w dół strony. Często taka forma reklamy jest animowana i wzbogacona o dźwięk, dlatego też nie sposób jej nie zauważyć i usłyszeć. 😉

Button

Graficzna i niewielka w formie reklama graficzna zamieszczana na stronach www, po kliknięciu w którą odbiorca zostaje przekierowywany do docelowej strony – np. landing page z promocją danego produktu. Rozmiar buttonów jest niewielki, bo zawiera się w rozmiarach 120×60 pikseli i umieszczany jest w bocznych paskach nawigacji strony.

Pop-up

Czyli wyskakujące okienko, które otwiera się, a właściwie „wyskakuje” przed już otwartą kartą. Taka forma reklamy nie daje możliwości internaucie zmiany jej rozmiaru, nie posiada również pasków nawigacyjnych. Reklama po prostu się pojawia, a po kliknięciu w nią, pop-up przenosi odbiorcę do właściwej witryny z reklamowanym produktem, ofertą. Wyskakujące okna są owocem boomu internetowego, wtedy też umocnił się trend promowania się w internecie. Reklama typu pop-up uznawana jest za przynoszącą większy efekt niż tradycyjna reklama bannerowa.

Tapeta

Reklama zmienia tło strony www, którą przegląda odbiorca. Przekaz tapety jest jasny – to logo marki, grafika promująca produkt, slogan kojarzony z daną marką. Tapeta nie ingeruje w
treści, które przegląda internauta, nie drażni i nie przeszkadza płynnie integrując się ze stroną www.

Wskazane przez nas formy reklam online to tylko kropla tego, co może nam zaoferować ocean marketingu internetowego. Wraz z rozwojem oczekiwań i potrzeb odbiorców zmieniają się trendy w marketingu internetowym, czego efektem jest rozwój coraz to innych, kreatywnych sposobów na reklamę w internecie.