Reklama w internecie obecnie mocno konkuruje z reklamą tradycyjną, wychodząc na prowadzenie. Firmy oswojone ze środowiskiem internetowym, chętnie promują ofertę w internecie, zarzucając sieć na stale rosnące grono użytkowników.
To najważniejsza cecha e-reklamy. Internet bowiem to dwukierunkowa platforma, która stwarza możliwość prowadzenia dialogu. Otwarta komunikacja z potencjalnym klientem pozwala na interakcje, a co za tym idzie umożliwia szybką realizację zakupu – często ad hoc, pod wpływem zobaczonej reklamy. W budowaniu interakcji między nadawcą reklamowym a odbiorcami, niezbędne narzędzie marketingowe stanowią, m.in.: fora, poczta elektroniczna, czy social media.
To za ich pomocą marki na bieżąco monitorują potrzeby użytkowników, odpowiadając na komentarze czy wiadomości wysyłane na firmowy fanpage. Prezentacja oferty na stronie firmowej ma realny wpływ na rozbudzanie zainteresowania wśród użytkowników, a publikacja nowych informacji skutecznie pozwala utrzymać uwagę potencjalnych klientów.
Pozbawiony ograniczeń czasowych i geograficznych zasięg e-reklamy niewątpliwie przynosi nadawcy worek korzyści. Internet jako globalna wioska łączy społeczności z całej kuli ziemskiej. Reklamodawca ze swoim komunikatem promocyjnym nie ogranicza się wyłącznie do jednej miejscowości i ściśle określonej grupy konsumenckiej. Jego reklama może być widoczna w każdym kraju. No dobrze, a co z grupą docelową? O tym poniżej.
Internet to kopalnia wiedzy na temat opinii konsumentów. Zdefiniowane odbiorców reklamowych pozwala nadawcy dopasować swój komunikat do potrzeb i oczekiwań konkretnej grupy konsumenckiej. Dopasowanie reklamy do zdefiniowanego kręgu audytorium jest możliwe na podstawie przesyłanych przez przeglądarkę informacji. Wejście w interakcję z konkretną grupą użytkowników umożliwiają: newslettery, fora tematyczne czy grupy dyskusyjne. Mając wiedzę na temat swoich odbiorców, dopasowanie oferty do ich oczekiwań staje się prostsze.
Wzajemna komunikacja na linii nadawca – odbiorca, odpowiadanie na konsumenckie potrzeby poprzez dopasowanie oferty do oczekiwań, kształtują e-lojalność wśród użytkowników. Kierowanie reklamy do z góry zdefiniowanej grupy odbiorców korzystnie wpływa na wizerunek firmy – nie jest traktowana jako nachalna, narzucająca się, a wręcz przeciwnie – dba o swoich przyszłych klientów.
Zamieszczenie reklamy w sieci umożliwia monitorowanie: liczby wyświetleń reklamy, reakcji na reklamę (kliknięcie w link) czy ilości zrealizowanych transakcji. Kampania reklamowa dostarcza wartościowych danych o użytkownikach. Na podstawie feedbacku można zoptymalizować swoje dalsze działania w sieci – rezerwacja odpowiedniego budżetu na e-reklamę, modyfikacja treści czy grafik wyświetlanej reklamy. Doskonalenie kampanii reklamowej pozwala dostosować ofertę marki do faktycznych oczekiwań odbiorców.
Nic tak skutecznie nie utrwala wśród konsumentów świadomości istnienia danej marki, jak regularne przypominanie o sobie potencjalnym klientom. Pojawianie się firmowego logo na odwiedzanych przez użytkowników stronach, pozwala zakorzenić się marce w umysłach konsumentów. Im częściej będą oni widzieć nazwę czy znak firmowy, tym częściej o danej marce będą myśleć.
Koszt reklamy w sieci w porównaniu do reklamy w mediach tradycyjnych jest znacznie niższy. Sieć daje możliwości reklamowania się mniejszym firmom, których środki są ograniczone. W zależności od preferencji rynku, z dużą swobodą można modyfikować komunikaty reklamowe bez ponoszenia druzgocących kosztów.