Jak w marketingu działają archetypy?

dekoracja blog

Zacznijmy od wyjaśnienia samego pojęcia archetypu. Pochodzący z języka greckiego termin „archetyp” powstał z połączenia dwóch pojęć – „arche”, czyli początek i „typos” znaczący tyle, co „typ”… Poprzez scalenie tych dwóch niezależnych wyrazów, światło dzienne ujrzało pojęcie „pierwowzoru”, czyli naszego „archetypu”.

Archetyp nadaje marce ludzkiego oblicza

W XX wieku pojęcie „archetypu”  do świata psychologii zostało wprowadzone przez szwajcarskiego psychiatrę, Carla Junga. Od tej pory termin „pierwotnego wzorca” nabrał nowego, innego niż do tej pory, wymiaru. Według Junga archetyp, w psychologicznej sferze, jest jednoznaczny z powtarzającym się w społeczeństwie wzorem postępowania czy myślenia.

Fakt pojawiania się zarówno wśród ludzi, jak i w szeroko pojętych dziełach sztuki, takich samych motywów zachowania, zainspirował Carla Junga. Wskazał on bowiem kilkanaście powtarzających się wzorców zachowań, archetypów, po które obecnie chętnie sięgają firmy. Czym zatem dla marki jest archetyp? Otóż nadaje on marce ludzkiego oblicza, personifikuje ją.

Osobowość marki? Absolutny must have!

Jak w marketingu działają archetypy?

Osobowość marki oparta na odpowiednim i pasującym do niej archetypie z jednej strony buduje jej wiarygodność, z drugiej zaś pracuje na jej indywidualność. Archetyp marki umacniając więź z dotychczasowymi klientami, sprzyja także pozyskiwaniu nowych.

To jaki marka będzie posiadać charakter stanowi pretekst do dalszego jej rozwoju, jednocześnie zapewniając jej wizerunkową spójność. Charakter marki, który jest stały i jednolity, budzi wśród odbiorców automatyczne skojarzenia.

Dwanaście twarzy marek

Jak w marketingu działają archetypy?

Można wyróżnić dwanaście podstawowych archetypów, wokół których marki budują swoją osobowość. Wśród nich wskazać można pierwowzory:

  • stwórcy,
  • buntownika,
  • władcy,
  • kochanka,
  • bohatera,
  • mędrca,
  • odkrywcy,
  • czarodzieja,
  • towarzysza,
  • anioła,
  • błazna,
  • czarodzieja.

My dziś przyjrzymy się kilku z powyższych…A zatem po kolei.

Mędrzec

Mędrzec jest obdarzony wyjątkową mocą, autorytetem i szacunkiem. Doświadczenie poparte wiedzą sprawiają, że mędrzec to postać ceniona, ciesząca się społecznym zaufaniem. Po archetyp mędrca sięgają najczęściej marki związane z branżą technologiczną czy farmaceutyczną, budując wizerunek godnego zaufania profesjonalisty i specjalisty.
Wizerunek jakich marek został zbudowany na archetypie mędrca? To m.in.: IBM, Apple, Samsung,

Anioł

Anioł jest uosobieniem dobra, sumienności, wierności i czystości. Jest serdeczny i uczciwy, można na nim polegać. Anioł swoich podopiecznych otacza nadzwyczajną troską i opieką. Z archetypu anioła czerpią najczęściej marki, których produkty adresowane są do dzieci, czy kobiet.
Wizerunek jakich marek został zbudowany na archetypie anioła? To m.in.: Johnson&Johnson, Nutricia, Pampers.

Bohater

Bohater nie poddaje się, walczy i pokonuje przeszkody. Jego celem jest zwycięstwo bez względu na wielkość przeszkody. Bohater wychodzi zwycięsko z każdej opresji, a w jego słowniku nie występuje pojęcie „niemożliwe”.
Po archetyp bohatera sięgają najczęściej marki sportowe, jak: Adidas, Reebok, ale też brandy związane z branżą motoryzacyjną: Audi, BMW.

Kochanek

To postać atrakcyjna, namiętna, rozpalająca zmysły i pożądanie. Wychodzi naprzeciw potrzeb i oczekiwań odbiorców, ciesząc się niemałym powodzeniem. Po archetyp kochanka sięgają marki prestiżowe, często związane ze światem mody, kosmetyków, biżuterii takie jak m.in.: Dior, Swarovski, ale też te działające w branży spożywczej, jak: Lindt, Ferrero.

Odkrywca

Odkrywca lubi przygody, a za cel stawia sobie pokonywanie przeszkód. Z chęcią podejmuje wyzwania i z determinacją je realizuje.
Po archetyp odkrywcy sięgają najczęściej marki, które w ofercie posiadają produkty sportowe, ale i kosmetyki, zwłaszcza te przeznaczone dla młodych mężczyzn. Jakie marki zbudowały swój wizerunek na archetypie odkrywcy? To m.in.: Decathlon, Thomas Cook.

Anioł, bohater, a może kochanek? Po jaki archetyp sięgniesz, aby nadać swojej marce odpowiedni charakter? Jeżeli nie wiesz, który z nich będzie dla Ciebie najlepszy możesz na nas liczyć!

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS