Ważnym punktem odniesienia dla pojęcia storytellingu jest fakt, iż wybierając produkt konkretnej marki kierujemy się bardziej emocjami niż podejściem racjonalnym. Storytelling doskonale wykorzystuje ten fakt umiejętnie sterując naszymi emocjami. Wywołane uczucia maksymalnie angażują nas w opowiadaną historię. Kluczową cechą storytellingu jest narracja dająca możliwość stworzenia interaktywnej relacji między nami konsumentami, a marką. Opowiadanie historii stanowi bowiem prostą i naturalną drogę do wymiany wzajemnych doświadczeń.
Historia marki, aby mogła całkowicie spełnić swoją rolę sprzedażową i prezentacyjną, powinna posiadać:
Dodatkowo, aby wzmocnić przekaz historii marki, warto sięgnąć po fakty z życia firmy. Taki zabieg z pewnością uwiarygodni opowiadanie o marce, jednocześnie przyciągając uwagę Twojego potencjalnego klienta.
W opowiadaniu o firmie warto skoncentrować się na określeniu siebie, czyli na tym kim jesteś i czym się zajmujesz
Aby Twoja opowieść o marce była dla odbiorcy atrakcyjna, a także, aby mogła osiągnąć swój cel, musisz koniecznie pamiętać o tych 3 ważnych i stałych elementach, czyli: kontekst, akcja i morał.
Przyjrzyjmy się zatem pokrótce każdemu z tych elementów:
Prawidłowo zaprojektowany kontekst to źródło ważnych dla opowieści informacji
W fabułę warto wpleść dynamikę
W opowiadaniu o firmie warto skoncentrować się na określeniu siebie, czyli na tym kim jesteś i czym się zajmujesz. I tu pojawia się pytanie – za pomocą jakich typów historii najlepiej przedstawić swoją markę? Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne i zarazem najbardziej skuteczne typy storytellingu, na podstawie których warto opowiedzieć o swojej marce.
Opowiadając o pomyśle na własną firmę, przede wszystkim masz możliwość prezentacji swojego kreatywnego podejścia do tego czym się zajmujesz. W ciekawy sposób możesz przedstawić odbiorcom swoje plany wobec marki angażując ich w historię rozwoju swojej firmy, a także w to, jakie plany wobec produktów swojej marki posiadasz. Opowieść o wizji firmy zazwyczaj jest nośnikiem silnych emocji, co dodatkowo podnosi zaangażowanie potencjalnego, jak i stałego klienta.
Historie tego rodzaju to opowieści przedstawiające w pełni markę, to czym się zajmuje, kto ją tworzy. Ich głównym zadaniem jest udzielenie odpowiedzi na pytania typu: kim jestem? Jaka jest moja marka obecnie? Jaka była kiedyś? Na co zatem należałoby zwrócić uwagę w opowieści tego rodzaju? Przede wszystkim warto wskazać jedną nadrzędną cechę, wokół której będzie można zbudować całość historii, której to wątki poboczne stanowić będą dopełnienie całości. Opowieści tego rodzaju mogą posłużyć jako trafne źródło wiedzy o zapleczu pracowniczym firmy, pokazując czynnik ludzki Twojej marki.
Opowieści firm o charakterze kształcącym pokazują „duszę” marki czyli to, jakie elementy tak naprawdę kreują jej historię. Wskazując na składniki tworzące wizerunek Twojej firmy masz możliwość przedstawienia swojego produktu od kuchni. Zgromadzone przez odbiorcę doświadczenie pozwoli mu wyciągnąć wnioski na temat Twojej marki, Twojego produktu. Opierając się na uczącym storytellingu masz doskonałą możliwość prezentacji zmiany produktu czy marki, których postęp pozwolił Ci uzyskać pożądany wynik.
Storytelling tego rodzaju przedstawia zbiór idei i zależności, dzięki którym Twoja marka, czy produkt ewoluowały, zyskując obecną formę i pozycję na rynku. Przedstawiając zbudowane przez markę doświadczenie, wśród odbiorców budujesz zaufanie do firmy, produktu.