Jaką rolę w budowaniu marki odgrywa storytelling?

„Chodź opowiem Ci bajeczkę, bajka będzie długa”… Storytelling, czyli opowiadanie historii firmy, to jeden z ważnych trendów budujących markę. Jaką jeszcze inną rolę w kreacji marki pełni storytelling i co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem?

Ważnym punktem odniesienia dla pojęcia storytellingu jest fakt, iż wybierając produkt konkretnej marki kierujemy się bardziej emocjami niż podejściem racjonalnym. Storytelling doskonale wykorzystuje ten fakt umiejętnie sterując naszymi emocjami. Wywołane uczucia maksymalnie angażują nas w opowiadaną historię. Kluczową cechą storytellingu jest narracja dająca możliwość stworzenia interaktywnej relacji między nami konsumentami, a marką. Opowiadanie historii stanowi bowiem prostą i naturalną drogę do wymiany wzajemnych doświadczeń.

Opowiadanie historii marki – tych elementów nie może zabraknąć

Storytelling - jaką odgrywa rolę w budowaniu marki

Historia marki, aby mogła całkowicie spełnić swoją rolę sprzedażową i prezentacyjną, powinna posiadać:

  • przewodni przekaz, który jest wyraźnie określony i prosty do zapamiętania przez odbiorców,
  • charakterystyczne dla marki elementy skutecznie przyciągające uwagę odbiorców, jak np. brand hero (jeśli chcesz się dowiedzieć jakie osobowości może mieć bohater marki, kliknij tutaj)
  • atrakcyjną formę graficzną opowiadanych treści,
  • dokładnie zaplanowany scenariusz, który stworzy zamkniętą a przede wszystkim spójną całość,
  • dopasowaną do grupy odbiorców treść.

Dodatkowo, aby wzmocnić przekaz historii marki, warto sięgnąć po fakty z życia firmy. Taki zabieg z pewnością uwiarygodni opowiadanie o marce, jednocześnie przyciągając uwagę Twojego potencjalnego klienta.

W opowiadaniu o firmie warto skoncentrować się na określeniu siebie, czyli na tym kim jesteś i czym się zajmujesz

Aby Twoja opowieść o marce była dla odbiorcy atrakcyjna, a także, aby mogła osiągnąć swój cel, musisz koniecznie pamiętać o tych 3 ważnych i stałych elementach, czyli: kontekst, akcja i morał.

Przyjrzyjmy się zatem pokrótce każdemu z tych elementów:

  • kontekst – aby go stworzyć musisz sobie odpowiedzieć na następujące pytania: kto jest głównym bohaterem z którym odbiorca może się utożsamiać? Kiedy i gdzie dzieje się opowiadana historia? Jaki jest nadrzędny cel głównego bohatera? Dobrze zaprojektowany kontekst storytellingu stanowi źródło elementarnych informacji, bez których cała opowieść nie miałaby sensu i nie tworzyłaby spójnej całości;

Prawidłowo zaprojektowany kontekst to źródło ważnych dla opowieści informacji

  • fabuła – akcja to coś, czego nie może zabraknąć w Twojej opowieści o marce. Dlatego w fabułę warto wpleść dynamikę, nadającą Twojej historii wartkości. W jaki sposób? Poprzez postać głównego bohatera. Jak najlepiej to osiągnąć? Bohater Twojej historii musi być zaangażowany w jakieś działanie, które z początku nie przynosi pożądanych efektów, a na swojej drodze napotyka na przeszkody uniemożliwiające mu osiągnięcie zamierzonego celu. Takie podejście tworzy napięcie skutecznie angażując odbiorcę, który ciekawy dalszego rozwoju wydarzeń, będzie śledzić przebieg i rozwój historii;

W fabułę warto wpleść dynamikę

  • puenta – to warunek konieczny każdej opowieści. Morał płynący z historii, w którym wyjaśnisz czego się nauczył Twój bohater to dopełnienie opowieści, wisienka na torcie. Pamiętaj, że przesłanie, które niesie puneta musi być nośnikiem treści wartościowych dla odbiorcy.

Jak to jest opowiedziane, czyli cztery typy storytellingu

Storytelling - jaką rolę odgrywa w budowaniu marki

W opowiadaniu o firmie warto skoncentrować się na określeniu siebie, czyli na tym kim jesteś i czym się zajmujesz. I tu pojawia się pytanie – za pomocą jakich typów historii najlepiej przedstawić swoją markę? Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne i zarazem najbardziej skuteczne typy storytellingu, na podstawie których warto opowiedzieć o swojej marce.

Jaką posiadam wizję?

Opowiadając o pomyśle na własną firmę, przede wszystkim masz możliwość prezentacji swojego kreatywnego podejścia do tego czym się zajmujesz. W ciekawy sposób możesz przedstawić odbiorcom swoje plany wobec marki angażując ich w historię rozwoju swojej firmy, a także w to, jakie plany wobec produktów swojej marki posiadasz. Opowieść o wizji firmy zazwyczaj jest nośnikiem silnych emocji, co dodatkowo podnosi zaangażowanie potencjalnego, jak i stałego klienta.

Jaki jestem?

Storytelling - jaką rolę odgrywa w budowaniu marki

Historie tego rodzaju to opowieści przedstawiające w pełni markę, to czym się zajmuje, kto ją tworzy. Ich głównym zadaniem jest udzielenie odpowiedzi na pytania typu: kim jestem? Jaka jest moja marka obecnie? Jaka była kiedyś? Na co zatem należałoby zwrócić uwagę w opowieści tego rodzaju? Przede wszystkim warto wskazać jedną nadrzędną cechę, wokół której będzie można zbudować całość historii, której to wątki poboczne stanowić będą dopełnienie całości. Opowieści tego rodzaju mogą posłużyć jako trafne źródło wiedzy o zapleczu pracowniczym firmy, pokazując czynnik ludzki Twojej marki.

Storytelling i płynące z niego nauki

Opowieści firm o charakterze kształcącym pokazują „duszę” marki czyli to, jakie elementy tak naprawdę kreują jej historię. Wskazując na składniki tworzące wizerunek Twojej firmy masz możliwość przedstawienia swojego produktu od kuchni. Zgromadzone przez odbiorcę doświadczenie pozwoli mu wyciągnąć wnioski na temat Twojej marki, Twojego produktu. Opierając się na uczącym storytellingu masz doskonałą możliwość prezentacji zmiany produktu czy marki, których postęp pozwolił Ci uzyskać pożądany wynik.

W jaki sposób znalazłem się w tym miejscu

Storytelling - jaką rolę odgrywa w budowaniu marki

Storytelling tego rodzaju przedstawia zbiór idei i zależności, dzięki którym Twoja marka, czy produkt ewoluowały, zyskując obecną formę i pozycję na rynku. Przedstawiając zbudowane przez markę doświadczenie, wśród odbiorców budujesz zaufanie do firmy, produktu.