Krótka historia reklamy, czyli od czego wszystko się zaczęło…

Jak łatwo można się domyślić reklama w początkach swoich dziejów nie funkcjonowała pod postacią wielkich kolorowych billboardów ani też, z oczywistych powodów, nie była dostępna w internecie. Zatem od czego wszystko się zaczęło?

Na początku było słowo i to słowo głośno wykrzyczane. Dlaczego? To właśnie reklama ustna stanowiła pierwotną formę przekazów reklamowych, które swoje pierwsze kroki zaczęły stawiać wraz z rozwojem wymiany handlowej. Starożytni konsumenci słusznie zauważyli, iż sprzedaż danego towaru wzrasta w momencie opatrzenia go dodatkowym, ale przede wszystkim zachwalającym opisem. Od tej pory reklama ustna na stałe wpisała się w życie miejskich targowisk i starożytnych uliczek, gdzie powszechnym stało się gromkie nawoływanie sprzedawców.

Za najstarsze ogłoszenie reklamowe przyjmuje się papirus pochodzący z 3000 roku p.n.e. z Teb

Tabliczki, papirusy, rzeźby

Krótka historia reklamy, czyli od czego wszystko się zaczęło…

Innym elementem reklamowym były szyldy handlowe znajdujące się nad wejściami do np.: karczm czy szewców. Jako, że analfabetyzm był zjawiskiem powszechnym, szyldy posiadały formę kamiennych rzeźb i obrazków. Już w starożytności swoje pierwsze kroki stawiały komunikaty o charakterze reklamowo-informacyjnym, odpowiedniki współczesnych ulotek, afiszy i plakatów, których to nośnikami były gliniane tabliczki, czy papirusy. Informowały one o nadchodzących wydarzeniach z życia sportu czy kultury. I tak też na pochodzącej z antycznych Pompejów tablicy można było przeczytać: „Wędrowcze! Idź stąd do dwunastej wieży, tam prowadzi Sarinus winiarnię. Wstąp do niej – bądź zdrów!” Z pozoru stricte informacyjny napis, posiadał swoje drugie dno – dno o delikatnym zabarwieniu perswazyjnym.

Za najstarsze ogłoszenie reklamowe z kolei przyjmuje się papirus pochodzący z 3000 roku p.n.e. z Teb. Informował on o nagrodzie czekającej na tego, kto odnajdzie niewolnika. Co ciekawe, najprawdopodobniej w starożytnej Grecji w 150 roku n.e. powstało biuro handlowe, którego założyciel – Aleksander Paflagończyk – prowadził kampanię reklamową swojej autorskiej maści leczniczej. Swój ślad w dziejach marketingu odcisnął również, każdemu znany, Arystoteles. Jego koncepcja retoryki do dziś służy przy tworzeniu i analizowaniu kampanii marketingowych.

Od papirusu po ruchomą czcionkę

Krótka historia reklamy, czyli od czego wszystko się zaczęło…

Istną rewolucją, która mocno wstrząsnęła nie tylko rynkiem reklamowym, ale i społecznym, było wynalezienie druku. Ruchoma czcionka zapoczątkowała powielanie na masową skalę prasy, a co za tym idzie reklamy w postaci rysunków oraz grafik. Ich rozwój był tak intensywny, że z czasem zakazywano druku plakatów, nawet pod groźbą kary śmierci! Tak się działo m.in. we Francji… Gdyby takie restrykcje istniały w dzisiejszych czasach, krew lałaby się ulicami.

Dzięki ruchomej czcionce znacznie spadły koszty duplikowania pism. Za pierwszą reklamę prasową uznaje się tę wydaną drukiem w XV-wiecznej Anglii – były to wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy. W gazecie „Journal General d’Affiches” pojawiła się pierwsza reklama w gazecie. Publikacja pierwszej płatnej z kolei reklamy miała miejsce ponad 300 lat temu. W najstarszym amerykańskim dzienniku – „Boston News-Letter” opublikowano ogłoszenie zachęcające do zakupu nieruchomości w mieście Oyster Bay. Benjamin Franklin, jeden z Ojców Założycieli Stanów Zjednoczonych, zainspirowany możliwościami jakie niesie za sobą reklama, w wydawanej przez siebie „Pennsylvania Gazette” przeznaczył na reklamę specjalne strony. I tak też do dziś w czasopismach funkcjonują stałe rubryki reklamowe.

W początkowej fazie rozwoju reklamy prasowe przygotowywane były przez dziennikarzy i artystów, którzy treści redagowali w sposób czysto informacyjny, bez jakichkolwiek słownych ozdobników. Wraz z rozwojem konkurencji, coraz większą uwagę przykładano do tego, by czymś specjalnym, oryginalnym wyróżnić reklamę spośród innych. I tak też naprzeciw potrzebom ówczesnych producentów wyszedł Volney Palmer, który założył agencję reklamową…

W 1994 roku pojawił się pierwszy internetowy baner reklamowy

Nowy wymiar marketingu

Krótka historia reklamy, czyli od czego wszystko się zaczęło…

Gliniane tabliczki ustąpiły miejsca wielkim billboardom. Jak bardzo wielkim? 250 metrów długości i 12 metrów wysokości billboardu znajdującego się w pobliżu międzynarodowego lotniska w Arabii Saudyjskiej mówi samo za siebie. Billboard-gigant wybudowano z 1800 ton stali. Obok tak imponującej rozmiarami konstrukcji nie da się przejść obojętnie, prawda? Od 1994 roku oddanym kompanem billboardów jest reklama internetowa, która zapoczątkowała nowy wymiar marketingu. Banner w formacie gif o rozmiarze 468×60 pikseli skutecznie zachęcał internautę do kliknięcia. Jak bardzo skutecznie? Można rzec, że niezwykle, ponieważ w czarny reklamowy prostokąt odsyłający do jednego z telekomu, kliknął niemalże co drugi internauta.

Jak widać rozwijająca się technologia przyczyniła się do wykształcenia zaawansowanej formy reklamy w pełnym znaczeniu tego słowa, która obecnie radzi sobie bardzo dobrze na rynku.