Zgodnie z definicją Głównego Urzędu Statystycznego, e-handel (e-commerce) to nic innego jak zamawianie on-line towarów i usług, za które płatność i których dostawa może przebiegać zarówno w sieci, jak i poza nią. Z obszaru e-commerce wykluczone są zamówienia telefoniczne, czy mailowe.*
Pojęcie e-commerce do powszechnego słownika weszło w 1997 roku
Mówiąc w skrócie, e-handel z wykorzystaniem dostępnych kanałów elektronicznych, realizuje transakcje kupna, sprzedaży. Najbardziej znaną i najczęściej praktykowaną metodą handlu elektronicznego są sklepy internetowe.
Chociaż termin handlu elektronicznego zaczął raczkować w 1979 roku, tak pojęcie e-commerce stworzone przez IBM, do powszechnego słownika weszło 18 lat później, bo w 1997 roku.
Z zalet handlu elektronicznego, raptem rok po wprowadzeniu go w życie, bo w 1980 roku, mocno zaczęły korzystać takie marki jak: Nissan, Ford czy General Motors. Od 1990 roku e-handel rozwinął swoje dotychczasowe możliwości o dodatkowe systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa, eksploracji danych i hurtowni danych. Już 10 lat później handel za pośrednictwem internetu zyskał spore uznanie. Dziś większość firm dystrybuuje swoje towary i oferuje usługi poprzez internet właśnie.
A jak to było w Polsce? Otóż na naszym rodzimym podwórku pierwszy sklep internetowy powstał w 1997 roku. Wówczas poznański supermarket „ToTu” przeniósł swoją ofertę do internetu, sprzedając produkty spożywcze, chemiczne i kosmetyczne.
E-handel, czyli e-commerce, może przybrać formę bezpośrednią i pośrednią. Jaka jest różnica między tymi pojęciami?
W handlu bezpośrednim całość transakcji rozpoczyna się z chwilą złożenia zamówienia przez klienta, po płatność i dostawę produktu tylko i wyłącznie poprzez internet. E-handel pośredni od bezpośredniego różni się tym, że dostawa produktów odbywa się tradycyjną drogą.
Jakie podmioty biorą udział w e-handlu? Otóż w odniesieniu do podmiotów uczestniczących w transakcji, wskazać tutaj można 4 opcje:
Dzięki e-commerce na bieżąco monitorujesz potrzeby swoich odbiorców, dzięki czemu optymalizujesz swoją ofertę
W e-commerce tkwi spory potencjał, który dobrze wykorzystany przeradza się w realne korzyści. Jakie? Przede wszystkim między Twoją firmą a Twoim klientem następuje wzrost wydajności komunikacji. Na bieżąco monitorujesz potrzeby swoich odbiorców, dzięki czemu możesz zoptymalizować swoją ofertę. Twój klient przez to, że zdalnie, bez wychodzenia z domu może śledzić ofertę Twojego sklepu , zaoszczędza czas, co w dzisiejszym szybkim trybie życia to bardzo cenna wartość. Prowadząc sklep w internecie zyskujesz większe możliwości zaistnienia na rynku, które są związane z niższymi kosztami uruchomienia działalności w sieci niż w handlu drogą tradycyjną, ale nie tylko… Z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie odbiorców na łatwy dostęp do informacji w sieci, stąd odbiorca, aby dotrzeć do poszukiwanych treści swoje pierwsze kroki kieruje do internetu. Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego masz szansę prowadzenia szerokich działań marketingowych za pośrednictwem mediów społecznościowych czy Google Adwords.
Sklepy internetowe to najbardziej popularne narzędzie e-commerce. Dlaczego zatem sklepy w sieci, od ostatnich kilku lat, wyprzedzają sklepy stacjonarne? Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na:
Na podstawie analizy decyzji, które podejmują klienci sklepów internetowych, marki poznają preferencje swoich klientów. Dzięki temu w przyszłości mogą one wychodzić naprzeciw potrzeb swoich potencjalnych klientów.
Co daje handel elektroniczny klientom i firmom, prowadzącym sprzedaż w sieci? Zacznijmy od klientów… Dokonując zakupów w sklepach online, klienci:
A co z firmami, które posiadają sklep online? Co firmom daje handel elektroniczny? To przede wszystkim:
* http://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778,pojecie.html