Poznaj zalety e-commerce i załóż sklep internetowy!

dekoracja blog

Zgodnie z definicją Głównego Urzędu Statystycznego, e-handel (e-commerce) to nic innego jak zamawianie on-line towarów i usług, za które płatność i których dostawa może przebiegać zarówno w sieci, jak i poza nią. Z obszaru e-commerce wykluczone są zamówienia telefoniczne, czy mailowe.*

Pojęcie e-commerce do powszechnego słownika weszło w 1997 roku

 

Mówiąc w skrócie, e-handel z wykorzystaniem dostępnych kanałów elektronicznych, realizuje transakcje kupna, sprzedaży. Najbardziej znaną i najczęściej praktykowaną metodą handlu elektronicznego są sklepy internetowe.

Trochę historii

Poznaj zalety e-commerce i załóż sklep internetowy!

Chociaż termin handlu elektronicznego zaczął raczkować w 1979 roku, tak pojęcie e-commerce stworzone przez IBM, do powszechnego słownika weszło 18 lat później, bo w 1997 roku.
Z zalet handlu elektronicznego, raptem rok po wprowadzeniu go w życie, bo w 1980 roku, mocno zaczęły korzystać takie marki jak: Nissan, Ford czy General Motors. Od 1990 roku e-handel rozwinął swoje dotychczasowe możliwości o dodatkowe systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa, eksploracji danych i hurtowni danych. Już 10 lat później handel za pośrednictwem internetu zyskał spore uznanie. Dziś większość firm dystrybuuje swoje towary i oferuje usługi poprzez internet właśnie.

A jak to było w Polsce? Otóż na naszym rodzimym podwórku pierwszy sklep internetowy powstał w 1997 roku. Wówczas poznański supermarket „ToTu” przeniósł swoją ofertę do internetu, sprzedając produkty spożywcze, chemiczne i kosmetyczne.

Sprzedaż B2B czy C2C? Jakie podmioty uczestniczą w e-handlu?

Poznaj zalety e-commerce i załóż sklep internetowy!

E-handel, czyli e-commerce, może przybrać formę bezpośrednią i pośrednią. Jaka jest różnica między tymi pojęciami?
W handlu bezpośrednim całość transakcji rozpoczyna się z chwilą złożenia zamówienia przez klienta, po płatność i dostawę produktu tylko i wyłącznie poprzez internet. E-handel pośredni od bezpośredniego różni się tym, że dostawa produktów odbywa się tradycyjną drogą.

Jakie podmioty biorą udział w e-handlu? Otóż w odniesieniu do podmiotów uczestniczących w transakcji, wskazać tutaj można 4 opcje:

  • B2B – e-handel między przedsiębiorstwami, na którą oprócz zawarcia transakcji składa się również pozyskiwanie informacji handlowych czy budowa sieci dostawców,
  • B2C – e-handel między firmą a konsumentem, czyli sprzedaż detaliczna w sieci klientom indywidualnym,
  • C2C – e-handel między konsumentami. Doskonałym przykładem wyjaśniającym ten rodzaj handlu są aukcje internetowe, gdzie konsumenci wzajemnie wymieniają się produktami,
  • C2B – e-handel odbywający się pomiędzy konsumentem a firmą.

Dzięki e-commerce na bieżąco monitorujesz potrzeby swoich odbiorców, dzięki czemu optymalizujesz swoją ofertę

Jakie możliwości daje e-commerce?

Poznaj zalety e-commerce i załóż sklep internetowy!

W e-commerce tkwi spory potencjał, który dobrze wykorzystany przeradza się w realne korzyści. Jakie? Przede wszystkim między Twoją firmą a Twoim klientem następuje wzrost wydajności komunikacji. Na bieżąco monitorujesz potrzeby swoich odbiorców, dzięki czemu możesz zoptymalizować swoją ofertę. Twój klient przez to, że zdalnie, bez wychodzenia z domu może śledzić ofertę Twojego sklepu , zaoszczędza czas, co w dzisiejszym szybkim trybie życia to bardzo cenna wartość. Prowadząc sklep w internecie zyskujesz większe możliwości zaistnienia na rynku, które są związane z niższymi kosztami uruchomienia działalności w sieci niż w handlu drogą tradycyjną, ale nie tylko… Z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie odbiorców na łatwy dostęp do informacji w sieci, stąd odbiorca, aby dotrzeć do poszukiwanych treści swoje pierwsze kroki kieruje do internetu. Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego masz szansę prowadzenia szerokich działań marketingowych za pośrednictwem mediów społecznościowych czy Google Adwords.

O przewadze sklepu internetowego nad sklepem stacjonarnym

Poznaj zalety e-commerce i załóż sklep internetowy!

Sklepy internetowe to najbardziej popularne narzędzie e-commerce. Dlaczego zatem sklepy w sieci, od ostatnich kilku lat, wyprzedzają sklepy stacjonarne? Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na:

  • duży wybór produktów, które znajdują się w ofercie sklepów online,
  • dostęp do informacji na temat specyfikacji produktów i ich stanie na magazynie,
  • szybką możliwości zamówienie produktów,
  • elastyczność, co do wyboru formy płatności,
  • dostępność w sklepie internetowym produktów, których nie ma w sklepie stacjonarnym.

Na podstawie analizy decyzji, które podejmują klienci sklepów internetowych, marki poznają preferencje swoich klientów. Dzięki temu w przyszłości mogą one wychodzić naprzeciw potrzeb swoich potencjalnych klientów.

Co daje handel elektroniczny klientom i firmom, prowadzącym sprzedaż w sieci? Zacznijmy od klientów… Dokonując zakupów w sklepach online, klienci:

  • oszczędzają swój czas,
  • w łatwy sposób mogą porównać ceny konkurencji,
  • mają dostęp do szczegółowych opisów produktów,
  • kontrolują swoje wydatki (opcja koszyk),
  • mogą szybko poprzez filtrowanie wyszukać produkt zgodny z ich oczekiwaniami,
  • w nowoczesnych sklepach mogą np. zapoznać się z fragmentem książki, którą zamierzają zakupić,
  • nie muszą ograniczać się do swojego kraju, mogą odwiedzać sklepy z całego świata nie wychodząc z domu,
  • bez ograniczeń czasowych mogą przeglądać ofertę sklepu,
  • niektóre z cen produktów dostępnych w sieci są znacznie mniejsze, niż te w sklepach tradycyjnych; dodatkowym atutem przy wybranych sklepach online jest możliwość bezpłatnej dostawy.

A co z firmami, które posiadają sklep online? Co firmom daje handel elektroniczny? To przede wszystkim:

  • możliwość bieżącego aktualizowania oferty,
  • umocnienie pozycji marki na rynku,
  • łatwy dostęp do oferty konkurencji,
  • większe możliwości pozyskania nowych klientów,
  • ewentualność rozszerzenia swojej działalności poza granice rynku lokalnego,
  • wzrost sprzedaży,
  • zmniejszenie kosztów, które są związane z zatrudnieniem kadry pracowniczej, czy kosztownego utrzymania produktów sprzedaży,
  • możliwość pełnego przedstawienia oferty – szczegółowy opis i zdjęcia produktów, ich prezentacja w 3D.

 

* http://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778,pojecie.html

 

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS