Sport, rywalizacja, zasadzka… Czym jest ambush marketing?

dekoracja blog

W Polsce pojęcie ambush marketingu nie jest jeszcze do końca znane. Co zatem należy rozumieć pod tym terminem? Już tłumaczymy.

Zjawisko ambush marketingu w języku polskim nie posiada swojego odpowiednika. Dlaczego? Aby nie spłycić i nie nadać temu pojęciu negatywnego wydźwięku. W dosłownym tłumaczeniu bowiem z angielskiego „ambush” oznacza tyle, co pułapka, zasadzka. Zatem czy ambush marketing jest zasadzką? Nie, ponieważ należy wykazać się niemałym sprytem, aby… I tutaj zatrzymajmy się na chwilę celem wyjaśnienia czym tak naprawdę ambush marketing jest.

Ambush marketing, funkcjonujący na świecie już od końca lat 80., definiuje działania firm, które poprzez podejmowanie określonych akcji dążą do wpisania się w świadomość odbiorców. W jaki sposób? Poprzez wywołanie wśród nich skojarzenia marki z określonym wydarzeniem sportowym. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, iż dana firma, która utożsamiana jest jako sponsor imprezy sportowej wcale tym sponsorem nie jest. Nie odprowadzając opłaty sponsorskiej a podejmując takie działania, dzięki, którym konsument przypisze firmie tytuł sponsora, wielkie marki wykazują się niemałym sprytem i kreatywnością.

Ambush marketing w praktyce

Czym jest ambush marketing?

 

Pierwsze działania firm w ramach ambush marketingu miały miejsce w 1984 roku, w trakcie trwania Letnich Igrzysk Olimpijskich. Dlaczego akurat wtedy? Po pierwsze z uwagi na trwającą dużą, międzynarodową imprezę sportową, która przyciągnęła kilkumilionową publiczność z całego świata. Po drugie ze względu na mocno ograniczony wówczas dostęp do oficjalnego sponsoringu wydarzeń tego typu.

Ambush marketing często jest łączony z marketingiem partyzanckim

Firmą, która zainicjowała działania ambush marketingowe był Kodak. Aby zaistnieć w świadomości odbiorców i zostać marką mocno kojarzoną z olimpiadą nie będąc jednocześnie sponsorem igrzysk, Kodak sięgnął po inne środki. Jakie? Otóż został sponsorem reprezentacji lekkoatletycznej Stanów Zjednoczonych, a także transmisji samych igrzysk. Dzięki takiej aktywności i poprzez stałą obecność w przekazach medialnych, Kodak w opinii odbiorców był jednym z oficjalnych sponsorów igrzysk. Sprytne prawda? Oczywiście wszystkie działania marki Kodak były całkowicie legalne. Innym przykładem marki, która doskonale wykorzystała możliwości ambush marketingu jest firma Nike.

Wyobraźmy sobie taką sytuację… Jest rok 1996, w Atlancie trwają Igrzyska Olimpijskie. Firma Nike nie posiada zakupionych praw do nazwy oficjalnego sponsora igrzysk, ale nie stanowi to dla niej przeszkody, aby zaistnieć wśród potencjalnych klientów. Co zatem robi Nike? Aby wyjść naprzeciw odbiorców, firma w Atlancie masowo umieszcza plakaty i billboardy promujące igrzyska, a nieopodal stadionu tworzy wioskę olimpijską. Dzięki takim działaniom w opinii widzów to właśnie Nike umocnił się jako oficjalny sponsor wydarzeń.

Osiągnij cel – niech usłyszą o Twojej firmie!

Czym jest ambush marketing? Cel w ambush marketingu

Warunki, które sprzyjają rozwojowi ambush marketingu to przede wszystkim ograniczenie w postaci: wysokości opłat za prawa do sponsoringu, dużej liczby sponsorów i ich ważności. Z tych powodów marki, aby zaznaczyć swoją obecność w trakcie trwania wydarzeń sportowych sięgają właśnie po ambush marketing, łącząc go z marketingiem partyzanckim. Co zyskują? Przede wszystkim maksymalny rozgłos, zachowując minimalny budżet.

Obserwując działania marek posiłkujących się ambush marketingiem nasuwa się wniosek – rywalizacja nie toczy się jedynie wśród sportowców, ale i wśród marek, a samo zjawisko ambush marketingu stanowi nieodzowny składnik towarzyszący imprezom sportowym o wymiarze międzynarodowym.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS