Uśmiechnij się! Jak działa humor w reklamie?

dekoracja blog

Chyba każdy z nas lubi się śmiać, bo przecież śmiech to samo zdrowie. Nie tylko dotlenia mózg, rozładowuje napięcie i lęk, polepsza kondycję organizmu, ale nawet łagodzi ból.
Śmiejemy się w różnych sytuacjach – kiedy kolega z pracy opowie nam dowcip, kiedy oglądamy film komediowy, kiedy ktoś zrobi głupią minę, ale nie tylko…

Coraz częściej śmiejemy się z reklam. Marki próbują przekonać do swojej oferty jak najwięcej konsumentów nie tylko przy pomocy merytoryki, ale i za pomocą treści zabawnych, a przez to łatwo wpadających w pamięć.

Marki chcąc być kojarzone z dobrym nastrojem i pozytywnymi emocjami posiłkują się reklamą humorystyczną. Czyli? Czym charakteryzuje się reklama bazująca na humorze?

Humor w reklamie? Bądź ostrożny!

Uśmiechnij się! Jak działa humor w reklamie?

Reklama humorystyczna to reklama, która pełni nie tylko funkcję informacyjną i perswazyjną, ale przede wszystkim funkcję rozrywkową. Dzisiejszej reklamie komunikaty humorystyczne nadają nowego wymiaru. Praktykowany w reklamach dowcip podnosi dostrzegalność takich komunikatów, angażując odbiorców i zmuszając ich do wytężenia swojej uwagi. W ten sposób humor doskonale buduje relacje między marką a jej potencjalnym klientem, stanowiąc bardzo dobry nośnik emocji. Dzięki humorowi w reklamie, między nadawcą a odbiorcą rodzi się więź emocjonalna, która z czasem może przeobrazić się w długotrwałe przywiązanie do produktu, czy do marki w ogóle. Wykorzystanie w przekazach reklamowych dowcipu umożliwia firmom pokazanie się od innej strony, skracając tym samym dystans między swoimi odbiorcami.

Humor w reklamie buduje więź między marką a jej potencjalnym klientem

Posługując się reklamą humorystyczną należy zachować wyjątkową ostrożność, ponieważ wystarczy jeden nieostrożny ruch, aby spowodować niemałą eksplozję. Z czego to wynika? Przede wszystkim nie każdy posiada taki sam gust i nie wszystkim podoba się to samo. Stosując dowcip w komunikatach reklamowych nie wolno zapominać o zachowaniu dobrego smaku, bowiem pomiędzy byciem zabawnym a byciem śmiesznym w tym negatywnym znaczeniu, jest bardzo cienka granica.

Bardzo ważnym kryterium wokół którego należy budować reklamę humorystyczną stanowi dostosowanie rodzaju humoru do grupy docelowej – grupę małych dziewczynek będzie bawić coś innego niż grupę dorastających nastolatków. Ponadto dowcip musi mieścić się w przyjętych normach kulturowych.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę posługując się humorem w reklamie?
Otóż ważne jest, aby nie przesadzić z dawką treści zabawnych. Ich nadmiar nie pomaga reklamie, a wręcz przeciwnie – może jej zaszkodzić, odwracając uwagę od tego co ważne, czyli od produktu.

Humor w reklamie – jak to się robi?

Uśmiechnij się! Jak działa humor w reklamie?

Co jeszcze, oprócz oczywiście skłonienia odbiorcy do zakupu, stanowi cel reklam humorystycznych? To wzbudzenie wśród potencjalnych klientów sympatii, skłonienie ich do uśmiechu i stworzenie między nadawcą a odbiorcą więzi emocjonalnej… Bo serce odbiorców skraść można nie tylko przez solidną porcję merytoryki, ale i przez humor właśnie. Oba te składniki w połączeniu ze sobą powodują, że pozytywny stosunek odbiorców do marki wzrasta. Sprawne posługiwanie się dowcipem sprawi, że reklama będzie zauważona przez odbiorcę, ale też mocno przez niego zapamiętana.

W reklamach żartobliwych stosuje się neologizmy, gry słowne czy wykorzystuje wizerunek aktorów komediowych

No dobrze, a jak to się odbywa w praktyce? Sposobów jest wiele – od gier słownych, neologizmów, po wykorzystanie wizerunku osób z showbiznesu, aktorów komediowych, kabareciarzy.
My akurat przyjrzymy się grom słownym, które nie tylko powodują uśmiech na twarzy, ale i zmuszają odbiorcę do zastanowienia się nad ich drugim dnem. Weźmy na ten przykład reklamy marki Żubr, których głównym bohaterem jest żubr zamieszkujący puszczę. Odbiorcy oglądając reklamę wchodzą w codzienny świat żubra, podglądając jego spokojne życie. Podsumowaniem każdej reklamy jest trafna puenta w postaci hasła reklamowego. Nam przypadły do gustu te: „Dobrze wpaść na Żubra”, „Bez Żubra nie podchodź”, „Bal można oprzeć na Żubrze”, „Wieczorem podchodzi bardziej”. Uśmiech sam maluje się na twarzy. 🙂

Jak już jesteśmy przy chmielnych napojach, slogan reklamowy „Gingers Beer. Daj im beeru” również mocno zapadł nam w pamięć, właśnie przez swoje drugie dno.. Można go bowiem zinterpretować dwojako – „daj imbiru”, co odwołuje się do imbirowego smaku napoju, ale także po prostu „daj im beeru”, „daj im piwa”.
Przykłady można mnożyć, bo: „Z Kasią Ci się upiecze”, „Wygrane padają od kul, a mi to Lotto”, „Mariola Okocim spojrzeniu”, „M&M’ lecą w kulki”…

A czy Wy macie jakąś swoją ulubioną reklamę, która Was rozbawiła i do której chętnie wracacie?

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS