Wiarygodność przede wszystkim! Kim jest bohater wiarygodny?

dekoracja blog

Jakiś czas temu, w jednym z naszych wpisów, wyjaśnialiśmy czym jest i kim jest brand hero, a także jaka jest jego rola w budowaniu wizerunku marki. Wskazaliśmy na typy osobowości bohaterów marek, odpowiadając na pytanie – pod jaką postacią tak naprawdę może nasz bohater występować.

Dziś skupimy się na wiarygodności brand hero, bez której pojęcie skuteczności działania marki byłoby pustym frazesem skazanym na wyginięcie.

Bohater wiarygodny – kto to taki?

Kim jest bohater wiarygodny? Wiarygodność przede wszystkim!

Czym w ogóle jest wiarygodność? To cecha równoznaczna z takimi wartościami jak: rzetelność, kompetencja, autentyczność i szczerość. Jaki jest zatem bohater wiarygodny? Łączy on w sobie te wszystkie wartości, aby w 110% zrealizować swój cel – przekonanie do zakupu produktu i potwierdzenie jego dobrej jakości. Bohater wiarygodny to specjalista w danej branży, który swoją wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się z innymi. Jego kwalifikacje i prawdziwość wpływają na sposób postrzegania komunikatu reklamowego przez konsumentów. Odbiorcy ufają mu i traktują wszystkie przekazywane przez niego informacje jako niepodważalną prawdę.

W efekcie autorytetu konsumenci polegają na wiedzy bohatera wiarygodnego

Kreowanie wizerunku bohatera wiarygodnego, który będzie skutecznie promować daną markę i jej produkty, zasadza się na sposobach formułowania poglądów znanych w psychologii jako: efekt autorytetu, efekt podobieństwa i efekt aureoli. Co one oznaczają w praktyce i jak odnoszą się do reklamy?

Otóż przy tworzeniu wizerunku bohatera wiarygodnego, dąży się do takiego pokierowania myślami odbiorców, aby wywołać u nich określone postawy. W efekcie autorytetu konsumenci całkowicie polegają na wiedzy i opinii bohatera wiarygodnego. Autorytet wyznacza im sposób, zdaniem odbiorców, właściwego postępowania. Tutaj autorytet, czyli nasz bohater wiarygodny, może przyjąć postać eksperta albo zwyczajnego konsumenta. Wizerunki obu są formowane w oparciu o kryterium wyglądu zewnętrznego i kryterium języka, którym się posługuje.

Wygląd eksperta wyraźnie wskazuje na jego zawód, np. bohater ubrany w lekarski kitel, dzieli się doświadczeniem zawodowym, posługując fachowym, acz zrozumiałym dla konsumentów, językiem. Ekspert posługuje się argumentami racjonalnymi i odwołuje się przede wszystkim do rozsądku. Posługuje się on terminami fachowymi i swoje tezy podpiera badaniami – „Jak wskazują badania…”, „Badania dowodzą, że…”, „Wykresy mówią same za siebie…”, „Badania przeprowadzono na grupie…”. Brzmi znajomo, prawda?

Zwykły konsument to osoba podobna do przeciętnego odbiorcy, posługująca się jego językiem i doskonale znająca produkt, o którym mówi, chętnie dzieląc się swoją wiedzą na jego temat. Każdy z nas z pewnością kojarzy reklamy, w których panie opowiadają o swoich doświadczeniach z płynem do płukania, a panowie z niemałym entuzjazmem dzielą się swoimi wrażeniami na temat najnowszego szamponu przeciw wypadaniu włosów. Bohater wiarygodny, zarówno ekspert jak i zwykły konsument, będąc autorytetem na co dzień korzysta z promowanego produktu, co wzmacnia jego autentyczność.

 

Bohater wiarygodny wie, jak poradzić sobie z Twoimi problemami!

W efekcie podobieństwa odbiorca w bohaterze wiarygodnym widzi siebie. Konsument jest pewien, że opinie, które wyraża bohater wiarygodny są odbiciem jego myśli, a zatem to, co mówi musi być szczere. Nie wiesz jak pozbyć się plam ze swojej ulubionej koszuli? Twoja podłoga nie wygląda tak dobrze jak kiedyś? A może na Twoim czole pojawiła się kolejna zmarszczka? Głowa do góry! Bohater wiarygodny doskonale zna i podziela Twoje problemy, ale na szczęście wie jak sobie z nimi skutecznie poradzić! Uffff, kamień z serca i nie tylko, bo i nasza pralka po ostatnim czyszczeniu zaczęła lepiej pracować. 😉

A jak jest z efektem aureoli? Otóż konsument automatycznie ocenia cechy prezentowane przez bohatera wiarygodnego w odniesieniu do wrażenia jakie w nim on wywoła. Tak jak w życiu, kiedy widzimy kogoś po raz pierwszy – nasze wrażenie może być albo pozytywne albo negatywne. Jeżeli jakieś imię wywołuje w nas przyjemne uczucia, przenosimy te emocje na osobę, która również nosi takie imię, jednak jak się okazuje później, jest to często mylne podejście. Jeżeli bohater wiarygodny prezentuje taką cechę, którą mocno cenimy w życiu prywatnym, nasze pozytywne emocje przeniesiemy automatycznie na produkt, który on reklamuje.

Kreatorzy reklamowi tworząc wizerunek bohatera wiarygodnego bardzo dobrze znają wskazane tendencje psychologiczne i umiejętnie się nimi posługują, o czym możemy się przekonać oglądając współczesne reklamy.

Po co marce bohater wiarygodny?

Kim jest bohater wiarygodny? Wiarygodność przede wszystkim!

Jaka jest rola bohatera wiarygodnego oprócz tego, że pracuje on na wiarygodność marki? Otóż pomaga wzbudzić wśród odbiorców zainteresowanie swoim wizerunkiem, ale przede wszystkim promowanym produktem, a w efekcie całą marką. Człowiek z reguły rozbudza większe zainteresowanie wśród drugiego człowieka aniżeli rzecz; często bowiem interesujemy się innymi ludźmi, podpatrując ich zachowania, aby później móc wydać swoją opinię. Reklamy opierając swój komunikat na wizerunku człowieka, nadają całości określoną osobowość, jednocześnie skłaniając swoich odbiorców do przemyśleń. Dodatkowo postać bohatera wiarygodnego ułatwia zapamiętanie przesłania komunikatu reklamowego. Odbiorca mając w głowie konkretnego bohatera będzie go łączyć z danym produktem.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS