Wszystko, co musisz wiedzieć o SEO, aby odnieść sukces!

dekoracja blog

Zanim wskażemy, które elementy optymalizują stronę internetową pod wyszukiwarki, przyjrzymy się samemu pojęciu SEO. Co ono oznacza? SEO (Search Engine Optimization) to nic innego jak zapewnienie witrynie internetowej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Co ważne przygotowanie witryny www pod wyszukiwarki musi odbywać się zgodnie z zasadami, według których działa dana wyszukiwarka. Na ten przykład wytyczne, co do optymalizacji SEO w najbardziej popularnej w naszym kraju wyszukiwarce Google, zostały zebrane w dokumencie – „Wytyczne Google dla Webmasterów”.

Samo pojęcie SEO i związane z nim procesy ściśle wiążą się z marketingiem internetowym. Punktem wyjścia dla optymalizacji jest dostosowywanie kodów stron www do bieżących algorytmów wyszukiwarek. Ma to na celu ulepszenie pozycji danej witryny w liście wyszukiwania. Czy optymalizacja oznacza to samo, co pozycjonowanie? Otóż nie. Należy rozróżnić te dwa pojęcia, gdzie pierwsze oznacza zespół działań prowadzonych bezpośrednio na witrynie www (dotyczące układu treści, słów kluczowych), a drugie związane jest z działaniami prowadzonymi już poza stroną internetową.

Trochę historii, czyli skąd to całe zamieszanie

Wszystko, co musisz wiedzieć o SEO, aby odnieść sukces!

Samo pojęcie pozycjonowania narodziło się 15 lat temu. Postęp w rozwoju pierwszych wyszukiwarek internetowych, wzrost konkurencyjności wśród stron www zrodziły potrzebę pozycjonowania witryn. Na początku zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie było rzeczą trudną do osiągnięcia. Wyniki w wyszukiwarkach bazowały na analizie fraz kluczowych, znajdujących się w nagłówkach stron. Z uwagi na podwyższone ryzyko manipulacji słowami kluczowymi, wyszukiwarki zaczęły je pomijać, skupiając się automatycznie na zawartości strony.

Od 2009 roku, a w Polsce oficjalnie od 2010 roku, wyszukiwarka Google wdrożyła mechanizm wyszukiwania w czasie rzeczywistym, czyli prezentowania najbardziej aktualnych wyników z mediów społecznościowych. Internauta wpisując daną frazę w Google, w wynikach wyszukiwania zobaczy najświeższe informacje, np. opublikowane w danym serwisie przed kilkoma minutami.

Te elementy podlegają optymalizacji

Wszystko, co musisz wiedzieć o SEO, aby odnieść sukces!

Aby strona www zajęła odpowiednio wysokie miejsce w rankingu wyszukiwania, optymalizacja może dotyczyć treści, jak i zmian w kodzie strony www. Przyjrzyjmy się jak to wygląda w praktyce. Poznaj najważniejsze zasady SEO.

Kod strony

Optymalizacja kodu strony prowadzona może być w obszarach takich jak: szybkość wyświetlania witryny, zgodność ze standardami, czy wyszukiwanie witryny www przez wyszukiwarki. Odpowiednio, na szybkość ładowania się witryny wpływ mają nie tylko system połączeń, ale i waga kodu oraz grafik. Standardy W3C stanowią o tym, jak powinna być stworzona witryna www, aby była dostępna dla odbiorców bez względu na używane przez nich oprogramowanie.

Aby zapewnić wysoką pozycję w wyszukiwarce istotna jest m.in: odpowiednia gradacja nagłówków HTML, dobór treści w tzw. meta tagach (znaczniki kodu znajdujące się w nagłówku witryny, które opisują content strony w sposób czytelny dla robotów wyszukiwarki). Dlaczego optymalizacja kodu źródłowego strony jest tak istotna? Ponieważ roboty czytając kod strony mogą bez trudu poruszać się po jej zawartości, analizując poszczególne zakładki.

Treści strony

Content strony powinien przekazywać odbiorcom wartościowe informacje. Czy to jednak wystarczy, aby zapewnić witrynie wysoką pozycję w wyszukiwarce? Nie. Treść strony www powinna zawierać słowa kluczowe, na jakie jest pozycjonowana, zachowując przy tym swoją naturalność. Z ilością fraz kluczowych nie należy przesadzać, ponieważ ich kumulacja zaburzy czytelność witryny, a przecież nie o to nam chodzi.

Kolejność umieszczania na stronie słów kluczowych wpływa na pozycjonowanie witryny www

Co znaczy umiar w słowach kluczowych? Otóż nie powinny one przekraczać 5% całości treści. Czy kolejność umieszczania na stronie fraz kluczowych ma znaczenie przy późniejszym jej pozycjonowaniu? Oczywiście, że tak! Słowa kluczowe umieszczane wyżej stanowią większą wartość dla robotów wyszukiwarek. Aby wyróżnić treści na www stosuj nagłówki. Dla języka HTML to zbiór nagłówków h1-h6, gdzie najbardziej istotnym jest h1. Na stronie nagłówki h2, h3, h4,h5, h6 mogą występować wiele razy, natomiast nagłówek typu h1 nie może się powtarzać.

Jaka jest rola nagłówków? Dzielą one treści na mniejsze segmenty, co jest niezwykle istotne dla zachowania dobrej czytelności – niektóre roboty nie czytają jednolitego tekstu. Optymalizując witrynę www nie zapomnij o tym, aby wyróżnić dane słowa. Możesz to zrobić poprzez funkcję: podkreślenia, pogrubienia, pochylenia, czy zacytowania danego fragmentu tekstu. Stosując w tekście wyróżnienia nie tylko ułatwisz internaucie odbiór całości treści, ale i roboty wyszukiwarek w łatwy sposób dotrą do contentu strony.

Grafika strony

Oprócz kodu strony i treści zamieszczonych na witrynie, optymalizacja powinna dotyczyć również grafiki. Jak zoptymalizować grafikę na stronie www? Optymalizacja może być przeprowadzona w obszarze wagi plików czy kompresji pliku graficznego – w obu przypadkach są to działania bezstratne, czyli grafika nie straci tu na swojej jakości. Działania, które możesz wdrożyć, aby zoptymalizować obrazy na stronie to m.in.: przycięcie zdjęć i skupienie się na ekspozycji ich najważniejszego fragmentu, dostosowanie rozmiaru grafik do wymagań edytora strony, kompresja grafik, używanie opisów obrazów.

Jakie jeszcze inne elementy strony www powinny podlegać optymalizacji? To także linki, video oraz słowa kluczowe. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę albo czego unikać przy optymalizacji witryny internetowej? Tym zagadnieniom wkrótce poświęcimy nasz kolejny z wpisów.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS