Początki agencji reklamowych sięgają XIX wieku, kiedy to w USA, w Anglii i we Francji powstawały pierwsze agencje zajmujące się kreacją reklam. W 1843 roku w Filadelfii powstała pierwsza, jednoosobowa agencja, której głównym zadaniem było zbieranie ogłoszeń reklamowych i umieszczanie ich w prasie.
Obecnie konkurencyjność na rynku agencji reklamowych jest bardzo wysoka. Na co zatem należy zwrócić uwagę przed rozpoczęciem współpracy z wybraną agencja reklamową?
Zacznijmy od ludzi… To jeden z najważniejszych składników budujących wartość firmy. Wiedza, doświadczenie, zaangażowanie i kreatywność pracowników tworzą profesjonalną jakość marki. Ustalając kryteria wyboru agencji reklamowej nie zapomnij o tym bardzo istotnym składniku, jakim jest kapitał intelektualny.
Nawiązując współpracę z agencją reklamową zwróć uwagę na sposób w jaki komunikuje się z Tobą osoba znajdująca się po drugiej stronie słuchawki, czy komputera. Odpowiedz sobie czy Twój rozmówca jest czynnym słuchaczem? Czy zadaje Ci pytania koncentrując się na Twoich oczekiwaniach i sugestiach? Czy sam proponuje Ci nieszablonowe rozwiązania? Pamiętaj, że w relacji z agencją liczy się partnerstwo.
Umiejętność słuchania i rozmowy to nie wszystko. Liczy się wiedza i znajomość branży, które reprezentuje wybrana agencja. W kontakcie z nią stawiaj na rzeczowość. Nie bój się pytać o szczegóły i staraj się wyjaśniać wszelkie niejasności. Twoja dociekliwość w prosty sposób zbada kompetencje danej agencji, w której ręce chcesz powierzyć ważny dla Ciebie projekt.
Kreatywność stanowi wartość kluczową w branży reklamowej. Wybierając agencję reklamową szukaj takich firm, których rozwiązania są niepowtarzalne. Przeglądając portfolio danej agencji będziesz mógł sam poddać ocenie jej pracę. Zwróć uwagę, czy dotychczasowe realizacje są nieszablonowe, wyróżniające się na tle innych.
Rynek agencji reklamowych jest bardzo zróżnicowany, podobnie jak poziom cen i jakość świadczonych przez nie usług. Pamiętaj jednak, że niska cena nie zawsze idzie w parze z jakością realizacji projektu. Aby wybrać tę najlepszą ofertę warto: zapoznać się z portfolio agencji, poszukać rekomendacji, przeanalizować jej doświadczenie i kwalifikacje, a także w miarę możliwości – uzyskać opinie od dotychczasowych klientów, którzy przed Tobą nawiązali współpracę z daną agencją.
Kiedy już zdecydujesz się na skorzystanie z usług danej agencji reklamowej pora podpisać umowę. Przy jej zawarciu warto zwrócić uwagę na elementy takie jak m.in.:
Wskazanie w umowie powyższych elementów stanowi formę obustronnego zabezpieczenia przed zdarzającymi się nieuczciwymi praktykami.
Terminy, terminy i jeszcze raz terminy. Pamiętaj, że praca nad projektem to coś znacznie więcej niż jednorazowy proces.