Zanim naszą uwagę pochłoną najpopularniejsze formy reklamy internetowej, odpowiemy na pytanie czym tak naprawdę marketing internetowy jest.
Marketing internetowy to odmiana marketingu, w której do przekazywania treści reklamowych wykorzystuje się internet, a co za tym idzie, strony www. Cel marketingu internetowego jest taki sam jak i w innych działaniach promocyjnych, odbywających się poza wirtualnym światem – rozpowszechnienie informacji o marce, produkcie, przekonanie do niej klienta i nakłonienie do skorzystania z jej oferty.
Reklama internetowa na początku swojej świetności funkcjonowała w postaci mailingu. Przekazy reklamowe rozsyłane były za pomocą poczty elektronicznej, które dziś w nadmiernych ilościach napływają do naszych skrzynek mailowych, często lądując w folderach spamowych.
Krokiem milowym w obszarze reklamy internetowej było stworzenie w 1993 roku przeglądarki www – Mosaic. To właśnie za jej pomocą nadawcy reklamowi mieli możliwość dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów.
Dodatkową szansą dla reklamodawców była możliwość wyświetlania grafiki w przeglądarce, dzięki temu reklama internetowa mogła być wyświetlana w formie grafiki, zwiększając swoją atrakcyjność i skuteczność.
Marketing internetowy z krwi i kości rozpoczął swój rozwój w 1994 roku. Wówczas też serwis internetowym, HotWire, sprzedał baner reklamowy Od tej pory można mówić o oficjalnym rozkwicie reklamy internetowej i technologii związanych z marketingiem internetowym.
Nowe i wciąż rozwijające się technologie otwarły przed marketingiem internetowym szerokie spektrum możliwości – począwszy od prostych reklam graficznych czy stron internetowych, po te, funkcjonujące obecnie w różnych formach i pod różnymi postaciami.
Na jakie zatem formy reklamy internetowej można trafić przeglądając strony www?
Najbardziej popularna, ale i zarazem najstarsza forma reklamy w internecie. To graficzne ujęcie treści reklamowych czy informacyjnych, które odsyła do promowanej oferty, produktu. Jaki powinien być banner internetowy? Powinien przedstawiać treści w sposób zwięzły, a także zachęcać do interakcji – „kliknij”, „sprawdź”, „kup już dziś”, „zamów teraz”. Bannery mogą mieć formę nie tylko statyczną, ale i dynamiczną.
I tutaj należy pamiętać, aby długość takiej animacji nie była zbyt długa. Banner powinien zawierać się w określonych wymiarach, stąd przy kreacji takiej formy reklamy warto stworzyć ją w kilku znormalizowanych wymiarach. Rozmiary bannerów określone są przez Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej.
Ta forma bannera w ostatnich czasach zyskała mocno na popularności, zwłaszcza, że marki prześcigają się o zdobycie uwagi potencjalnego klienta. Każdy z pewnością zetknął się w trakcie przeglądania stron www z megabannerem, zresztą nie sposób go nie zauważyć. Megabanner może przybierać różne formy – od tradycyjnego statycznego, po wersje rozwijane, znikające, poziome, pływające.
Megabannery umieszczane są zazwyczaj w topie strony, czyli górnej części witryny, która jest widoczna od razu po otworzeniu strony www.
Czyli wieżowiec… To banner pionowy zamieszczany jest w bocznych częściach stron www, najczęściej z prawej strony. Banner ten, podobnie jak megabanner, może występować w różnych wersjach – może być tradycyjny, rozwijany, animowany. Co jest zaletą tego rodzaju reklamy? To przede wszystkim jego spora powierzchnia, bo najczęściej to 160×600 pikseli lub 120×600 pikseli.
Bannery tego rodzaju powstały z uwagi na wzrastającą konkurencyjność i mnogość komunikatów reklamowych w internecie. Bo nic tak nie wyróżnia spośród tłumów jak indywidualność.
To rodzaj reklamy, który z pewnością niejednego internautę doprowadził do białej gorączki. Dlaczego? Ze względu na jej ruchliwość. Reklama ta porusza się po stronie www na warstwie, unosząc się nad treściami lub wędrując w dół strony. Często taka forma reklamy jest animowana i wzbogacona o dźwięk, dlatego też nie sposób jej nie zauważyć i usłyszeć. 😉
Graficzna i niewielka w formie reklama graficzna zamieszczana na stronach www, po kliknięciu w którą odbiorca zostaje przekierowywany do docelowej strony – np. landing page z promocją danego produktu. Rozmiar buttonów jest niewielki, bo zawiera się w rozmiarach 120×60 pikseli i umieszczany jest w bocznych paskach nawigacji strony.
Czyli wyskakujące okienko, które otwiera się, a właściwie „wyskakuje” przed już otwartą kartą. Taka forma reklamy nie daje możliwości internaucie zmiany jej rozmiaru, nie posiada również pasków nawigacyjnych. Reklama po prostu się pojawia, a po kliknięciu w nią, pop-up przenosi odbiorcę do właściwej witryny z reklamowanym produktem, ofertą. Wyskakujące okna są owocem boomu internetowego, wtedy też umocnił się trend promowania się w internecie. Reklama typu pop-up uznawana jest za przynoszącą większy efekt niż tradycyjna reklama bannerowa.
Reklama zmienia tło strony www, którą przegląda odbiorca. Przekaz tapety jest jasny – to logo marki, grafika promująca produkt, slogan kojarzony z daną marką. Tapeta nie ingeruje w
treści, które przegląda internauta, nie drażni i nie przeszkadza płynnie integrując się ze stroną www.
Wskazane przez nas formy reklam online to tylko kropla tego, co może nam zaoferować ocean marketingu internetowego. Wraz z rozwojem oczekiwań i potrzeb odbiorców zmieniają się trendy w marketingu internetowym, czego efektem jest rozwój coraz to innych, kreatywnych sposobów na reklamę w internecie.