Czy zgodzisz się z tym, że to Twoje emocje dokonują zakupów? W jaki sposób? To proste, poprzez kolory! To kolory właśnie dla ponad 65% klientów stanowią najważniejszy czynnik motywujący ich do sięgnięcia po dany produkt. Wybrane kolory oddziałują na zachowania konsumentów, dlatego też producenci kładą szczególny nacisk na kolorystykę opakowań swoich produktów.
Przejdźmy zatem do sedna i przyjrzyjmy się wybranym kolorom. Jakie jest ich znaczenie w kreacji marki? Jakie emocje wywołują kolory w przekazach reklamowych?
Czerwony to bardzo silny emocjonalnie kolor, który ekscytuje i mocno przyciąga uwagę. Uznawany jest za kolor krwi i ognia, który pobudza emocje i apetyt, skłania do aktywności i determinacji. Akcentuje on stany takie jak: wojna, zwycięstwo, władza, rozpusta, wigor, radość, czy miłość. Czerwień idealnie nadaje się do treści, które nakłaniają do podjęcia pewnej akcji oraz do podkreślenia pewnych ważnych informacji, przykładowo: kup teraz, nie zwlekaj, kliknij tutaj, okazja, promocja. W przekazach reklamowych kolor czerwony najczęściej stosowany jest celem podkreślenia erotyzmu czy stanów zagrożenia. Skojarzenie koloru czerwonego z energią, siłą i zmysłowością, często stanowi motyw przewodni w reklamach i wizerunku żywności, kosmetyków, czy samochodów.
Przykłady „czerwonych” marek: Coca-Cola, Rossmann, Auchan, Kellogg’s
Kolor niebieski to kolor łagodny, uspokajający, sprzyjający koncentracji i stabilizacji. Symbolizuje niebo, powietrze, ukojenie, wolność, czystość i doskonałość. Kojarzony jest z opanowaniem, profesjonalizmem i spokojem. Jako kolor wzbudzający zaufanie, spotkać go można najczęściej w reklamach i identyfikacji wizerunkowej banków, w kampaniach politycznych, reklamach instytucji oświatowych, finansowych, programach informacyjnych, czy agencjach ubezpieczeniowych. Jednocześnie jako, że niebieski kojarzony jest z czystością i świeżością, kolor ten spotkać można w reklamach środków związanych z czystością i sterylnością – odświeżacze powietrza, filtry wodne, ale także w reklamach promujących usługi lub produkty, które związane są z niebem i powietrzem, jak np. linie lotnicze.
Kolor niebieski zmniejsza apetyt, dlatego też w reklamach żywności nie powinien być stosowany w ogóle. Odcienie ciemne koloru niebieskiego z kolei podkreślają wysoką klasę, prestiż i wykwintność produktu.
Przykłady „niebieskich” marek: Nokia, Linie Lotnicze Lot, Unilever, PZU
Kolor żółty jest uznawany za symbol słońca i złota. Oznacza on wiedzę, energię, ciepło i urodzaj. Żółty jest mocno połączony z radością, ambicją, szczęściem i bogactwem. Kolor ten wyzwala u odbiorcy optymizm, chęć działania i spróbowania produktu. Reklamodawcy często sięgają po żółty kolor, aby wywołać ciepłe uczucia i przyjemne emocje wśród odbiorców. Żółty idealnie pasuje do promocji produktów związanych z wypoczynkiem, edukacją, a także tych, które są dedykowane dla dzieci, ponieważ doskonale akcentuje aspekt bezpieczeństwa.
Z uwagi na swoją intensywność kolor żółty nie nadaje się do promowania usług i produktów ekskluzywnych, jednak rewelacyjne zastosowanie znajduje przy wprowadzaniu nowego towaru na rynek.
Przykłady „żółtych” marek: McDonald’s, Nikon, Chupa Chups, Shell
Zielony to kolor zimny, kojarzony z naturą, który symbolizuje nadzieję, życie, zdrowie, harmonię oraz świeżość i odrodzenie. Zielony wywołuje poczucie równowagi, stabilizacji i bezpieczeństwa. Utożsamiany jest często z produktami pochodzenia naturalnego, a także z instytucjami edukacyjnymi, czy finansowymi. Z uwagi na skojarzenie koloru zielonego ze świeżością, jest on często wykorzystywany do promocji gum do żucia, odświeżających drażetek, a także środków czystości do toalet. Kolor zielony wykorzystywany jest przy kreacji wizerunku marek, które chcą być kojarzone jako firmy działające w zgodzie z naturą, a także jako te, które funkcjonują w sektorze przyrodniczym, czy finansowym.
Przykłady „zielonych” marek: Yves Rocher, Sprite, BP, Animal Planet
Kolor pomarańczowy to radość, innowacyjność, witalność, ciepło, równowaga, bezpieczeństwo i niezależność. Kolor ten kojarzony jest z dobrą energią i z dobrym zdrowiem, a także wpływa na rozbudzenie apetytu. Wyrazisty odcień pomarańczowego idealnie pasuje do nowej firmy, która dopiero wchodzi na rynek. Po kolor pomarańczowy często sięgają marki, których produkty, czy usługi są kierowane do młodych klientów.
Przykłady „pomarańczowych” marek: Fanta, Mirinda, Nickelodeon, Allegro
Z punktu widzenia technicznego czarny nie jest kolorem, lecz brakiem światła widzialnego. Symbolika koloru czarnego jest bardzo bogata, począwszy do pozytywnych konotacji, po te skrajnie negatywne. Czarny jako kolor najbardziej klasyczny kojarzony jest z tym co luksusowe, solidne, ekskluzywne, nowoczesne i prestiżowe, ale i smutne, wywołujące lęk, winę oraz depresję. Czarny jest jednoznaczny z ponadczasowością i uniwersalnością.
Idealnie komponuje się z innymi kolorami, tworząc z nimi wyraźny kontrast. Marki sięgając po czerń chcą podkreślić wysoką jakość swoich produktów, a także sukces, jaki udało im się osiągnąć. Kolor czarny najczęściej spotkać można wśród marek samochodowych, elektronicznych, sportowych, a także najwyższej jakości firm kosmetycznych.
Przykłady „czarnych” marek: Dior, Puma, Playboy, Chanel
Kolor różowy działa uspokajająco, łagodząc lęk i konflikty. Róż utożsamiany jest z niewinnością, delikatnością, miłością, romantycznością i seksualnością. Kolor ten często wykorzystywany jest przez firmy kosmetyczne, salony urody, których odbiorcami są kobiety i młode dziewczyny, ale także przez marki, które swoją ofertę kierują do dziewczynek – lalki, wszelkiego rodzaju akcesoria kojarzone ze światem bajek i lalek. Po kolor różowy chętnie sięgają również marki produkujące słodycze, firmy bieliźniarskie oraz marki posiadające w swojej ofercie środki czystości. Róż często uznawany jest za kolor niepoważny i infantylny, jednak ta infantylność właśnie idealnie wpasowuje się we wcześniej wspomniane produkty dedykowane dzieciom, zwłaszcza dziewczynkom.
Przykłady „różowych” marek: Barbie, Little Pony, Hebe, T Mobile
Wybierając kolor dla marki, który będzie tworzyć jej wizualną identyfikację zapoznaj z jego symboliką i tym, jak może oddziaływać on na emocje Twoich potencjalnych klientów. Jeżeli jeszcze nie wiesz jaką kolorystykę dobrać do Twojej firmy, śmiało, skontaktuj się z nami! Z pewnością Ci pomożemy!