Hasła jak zaklęcia. Jak funkcjonuje język w reklamie?

dekoracja blog

Kreowanie reklamy na poziomie warstwy językowej to jeden z elementów perswazyjnych stosowany przez twórców reklamowych. Treść reklamy może być krótka, ale i długa ze względu na swój informacyjny charakter. Ciekawym zjawiskiem jest język reklamowy na poziomie sloganów, apeli, czy sentencji używany celem wyeksponowania zalet produktów i pobudzenia chęci odbiorcy do ich zakupu, czy skorzystania z promowanej usługi. Poprzez słowo, twórcy komunikatów reklamowych przekonują odbiorców do swoich idei, niejednokrotnie stosując chwyty manipulacyjne. Operują oni warstwą językową tak, aby efektywnie oddziaływać na wyobraźnię konsumentów i wprowadzać ich w kolorowy świat produktów czy usług, jednocześnie obiecując to, co najlepsze.

Krótko, zwięźle i na temat

Chwytliwy język sloganów sprawia, iż na stałe wpisują się one w słownik mowy potocznej konsumentów. Aby nadawany komunikat dał się łatwo zapamiętać musi być prosty w swojej formule. Najczęściej slogany reklamowe tworzone są jako równoważniki zdań. Taka konstrukcja treści w zwięzły sposób przekazuje informacje, na których podkreśleniu zależy reklamodawcy. Dobrze opracowana treść reklamowa bowiem wpływa na świadomość odbiorcy wpisując się w jego system kojarzenia i zapamiętywania. Twórcy języka reklam inspirują się tym, co ich otacza najczęściej czerpiąc z motywów religijnych, tekstów piosenek, świata bajek, motywów filmowych i literackich, czy powiedzeń ludowych:

  • Ojciec, prać?
  • Do zaczytania jeden krok
  • Nie ma jak u Malmy

W świecie reklamy i poza nim funkcjonują tzw. „skrzydlate słowa”, czyli zwroty powszechnie znane i używane, które w łatwy sposób kojarzą się z daną marką:

  • Wyraża więcej niż tysiąc słów
  • Ponieważ jesteś tego warta
  • Prawie robi wielką różnicę

Hasła jak zaklęcia. Jak funkcjonuje język w reklamie?

Każdy z nas z pewnością zgadnie markę, która posługuje się powyższymi hasłami przy promowaniu swoich produktów.

Dzięki przekształceniu znanych frazeologizmów dana marka może zostać zapamiętana jeszcze skuteczniej przez konsumenta:

  • Fortuna owocem się toczy
  • Masz świat w zasięgu karty
  • Z Kasią Ci się upiecze

Ciekawy i zabawny zabieg modyfikacyjny, który jest często spotykany w reklamach, to zabawa słowem:

  • Kama na ławę
  • Mam wszystko w zupie
  • Przejdźmy na Tea

Zaczarowane hasła

Aby zwiększyć efektywność komunikatu reklamowego twórcy reklam często składają w nich obietnicę, będącą swoistą zagadką. Taki zabieg pobudza u odbiorcy ciekawość, prowokując go do bliższego poznania oferowanego produktu czy usługi. Celem podniesienia skuteczności reklamy na poziomie języka, hasła powinny wyróżniać się spośród masy innych sloganów określonym pierwiastkiem. Ich niebanalność, wielobarwność i wyjątkowość sprawiają, że odbiorca bez trudu zapamiętuje określoną sekwencję słów, w efekcie kojarząc ją z daną marką.

Rymy tanecznym krokiem trafiają do pamięci odbiorcy

Jadąc samochodem, autobusem, czy mimowolnie spoglądając na budynki, z których przemawiają do nas firmy, zapamiętujemy hasła nietuzinkowe i wyróżniające się na tle innych sloganów.

Reklamotwórcy często sięgają po rymy, które tanecznym krokiem trafiają do pamięci odbiorcy. Na myśl o danej marce w umyśle konsumenta pojawia się rytmicznie brzmiące hasło, które automatycznie przywołuje na myśl dany produkt, czy usługę. Prezentując zalety artykułów danej firmy, reklama powinna przemawiać do odbiorcy jego językiem. Dzięki temu wysyłane treści stają się konsumentowi bliższe, a jego proces utożsamiania z marką trwalszy i bardziej efektywny.

Hasła jak zaklęcia. Jak funkcjonuje język w reklamie

Kluczową rolą w kreacji sloganów reklamowych jest zbudowanie w nich wiarygodności marki. Jeżeli odbiorca uzna, iż hasło reklamowe jest na tyle dobre i zaspokaja wszystkie jego potrzeby, wówczas poziom zaufania odbiorcy do marki wzrośnie.

Twórcy reklam wypracowali sobie unikalny kod językowy w komunikacji między potencjalnymi klientami. Poprzez stosowane techniki perswazyjne nadawcy reklamowi umiejętnie kształtują sposób myślenia konsumentów, zaglądając do najskrytszych zakamarków ich umysłów.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS