Celem shopper marketingu jest zwiększenie zainteresowania wśród klientów danym sklepem, przy wykorzystaniu dostępnych do tego kanałów. Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego omówienia zagadnienia shopper marketingu, przyjrzyjmy się dwóm pojęciom – shoppera i konsumenta. Jaka jest różnica, jeśli jest w ogóle, między nimi?
Shopper to osoba, która zanim podejmie decyzję o kupnie danego produktu, przechodzi przez fazy zakupowe, aby w ostateczności sfinalizować transakcję. W przeciwieństwie do konsumenta, shopper realizuje zakupy nie tylko dla siebie, ale również dla innych osób.
Informacji o decyzjach shopperów dostarczają m.in. karty stałego klienta
Informacji na temat decyzji shopperów, które podejmują oni w trakcie zakupów, dostarczają między innymi systemy kas fiskalnych – jakie produkty i w jakim czasie zostały kupione. Innym, równie ważnym źródłem wiedzy na temat shopperów są karty stałego klienta. Dzięki nim producenci wiedzą jakie produkty i wśród jakich grup shopperów cieszą się największą popularnością.
Aby trafić w sedno potrzeb shopperów dokonuje się ich segmentacji, czyli podziału. Według jakich kryteriów można sklasyfikować grupę shopperów? To między innymi wskaźniki: ceny, częstotliwości zakupów, czy rodzaju produktów, po które sięgają oni najczęściej. Ponadto podziały umożliwiają wskazanie grupy, która przynosi najwięcej zysków. Mając taką wiedzę producenci mogą skierować swoje działania marketingowe na najbardziej rentowny segment shopperów.
Konsument z kolei, będąc podstawowym uczestnikiem rynku, nabywa towary tylko na swój użytek. Z psychologicznego punktu widzenia, konsument swoje decyzje podejmuje nie zawsze świadomie, często „ad hoc”. Konsumenci w nieznacznym stopniu są w pełni świadomi swoich potrzeb, a podjęciu takiej, a nie innej decyzji zakupowej sprzyjają im różnego rodzaju bodźce. Więcej na temat tego jak czynniki marketingowe wpływają na decyzje konsumenckie, przeczytasz klikając tutaj
Konsumenci podejmując daną akcję zakupową nie są w pełni świadomi, co tak naprawdę wpłynęło na ich decyzje
Shopper marketing to planowanie szerokich działań marketingowych, dla których punkt wyjścia stanowią zarówno potrzeby konsumenta, jak i shoppera. Skąd się wzięło samo pojęcie działań shopper marketingowych? Otóż jak powszechnie wiadomo, to potrzeba jest matką wynalazków. Podobnie było i tutaj… W ostatnim czasie bowiem zaobserwowano znaczny spadek skuteczności marketerów. Koncentrowali się oni na oczekiwaniach odbiorców poza obszarem sklepu, nie mając tym samym wpływu na ich zachowanie w czasie zakupów w sklepie stacjonarnym czy w sklepie internetowym.
W dobie wszechobecnego szumu informacyjnego, kiedy to odbiorcy informacji często czują się mocno zagubieni, z pomocą przychodzi osoba shopper marketera. Poprowadzi on za rękę zagubionego, naprowadzając go na właściwy kierunek, czyli uświadamiając mu czego potrzebuje, w jakim kierunku ma podążać.
Shopper marketing rozwija się wraz z równie szybko postępującym obszarem technologii, a same działania shopper marketingu można podzielić według 4 kryteriów:
Jakie namacalne korzyści przynosi shopper marketing?
Oprócz wzrostu sprzedaży przy jednoczesnej optymalizacji kosztów, to:
A czy Tobie bliżej do konsumenta czy do shoppera?