Chce Ci się pić? Lepiej tego nie czytaj!

dekoracja blog

W związku z powyższym komunikat podprogowy zawarty w reklamie będzie oddziaływał intensywniej na osoby spragnione aniżeli na te, które przed chwilą wypiły szklankę ulubionego napoju.

Współczesny natłok informacyjny prowadzi do zjawiska zwanego szumem informacyjnym. Celem komunikatów reklamowych jest przede wszystkim dotarcie do świadomości odbiorcy. Jak zatem, mając na uwadze fakt przesycenia rynku różnorodnymi treściami reklamowymi, najskuteczniej dotrzeć do konsumenta?

Reklama podprogowa – z czym to się je?

Druga połowa XX wieku obfitowała w wiele ważnych wydarzeń rzutujących na dalsze dzieje ludzkości. To nie tylko pierwsze połączenie internetowe, pierwszy przeszczep serca, to także rozwój badań nad reklamą, w tym nad reklamą podprogową.

Chce Ci się pić? Lepiej tego nie czytaj!
Pierwszym takim badaniem, które pomogło określić wpływ komunikatów podprogowych na świadomość odbiorcy był eksperyment przeprowadzony w 1957 roku. Na czym on polegał? Do przygotowanej na potrzeby doświadczenia taśmy filmowej James Vickary – amerykański ekspert w dziedzinie badań nad rynkiem – wplótł pojedyncze klatki z napisami, których długość projekcji trwała zaledwie 0,04 s. Jaką wiadomość niosła ich treść? Były to dwa bardzo proste komunikaty: „Jesteś głodny? Jedz popcorn!”, „Jesteś spragniony? Pij Colę!”. Prawda, że nic skomplikowanego? Zebrani na sali widzowie nie byli świadomi tego, iż wyświetlany film był spreparowany.
Skutek przeprowadzonego eksperymentu był zaskakujący. Dlaczego? Otóż w pobliskich sklepach odnotowano znaczny wzrost sprzedaży coli – o 18 % i popcornu – o 57 %!

Umiejętne posługiwanie się reklamą podprogową wpływa na wzrost sprzedaży

Wynik tego eksperymentu stanowi dowód na to, iż umiejętne posługiwanie się komunikatami podprogowymi służyć może zwiększeniu popularności marki, podniesieniu sprzedaży produktu i wywołaniu określonego zachowania wśród konsumentów.

Reklama podprogowa kontra mózg

Reklama podprogowa dociera do mózgu poniżej progu świadomego postrzegania, czyli…? No właśnie, jak to się dzieje, iż treści, których nie chcemy rejestrować i tak do nas docierają? W jaki sposób reklama podprogowa omija przeszkody, z którymi musi zmierzyć się reklama tradycyjna, pozbawiona w swoich treściach zakamuflowanego komunikatu?

Aby doszło do świadomego odczytania przekazu musi on być wyświetlany przez co najmniej 0,04 sekundy. Poniżej tego czasu świadomość człowieka nie jest w stanie przetworzyć i zarejestrować  treści. Komunikat podprogowy umiejętnie omija tę regułę. Mimo, iż czas jego wyświetlania trwa zaledwie ułamek sekundy, przekaz podprogowy i tak trafi do świadomości odbiorcy.

Chce Ci się pić? Lepiej tego nie czytaj!

Infradźwięki i backmasking

W reklamie telewizyjnej jest to wklejona między kolejne klatki filmowe ukryta treść, która trwa najczęściej od 4 do 10 milisekund. Innym mechanizmem jest manipulacja obrazem, który jest słaby, wręcz niewyraźny. Jaki jest cel takiego zabiegu? To proste, ma za zadanie sprawić, aby ten jeden konkretny obraz na tle innych, mógł się wyróżnić i mógł przeniknąć do świadomości konsumenta.

Podobnie rzecz się ma reklam prasowych, internetowych, czy outdoorowych, w których treści umiejętnie wplata się ukryte komunikaty. W jaki sposób? Przede wszystkim manipulując rozłożeniem obiektów, dodając materiały poboczne lub moderując kolor w taki sposób, by odbiorca nie był w stanie dostrzec zabiegów tego rodzaju.

Reklama podprogowa posiada dość spore pole manewru w obszarze reklamy dźwiękowej. Tutaj często praktykowane jest posługiwanie się niewyraźnym lub bardzo cichym dźwiękiem, który automatycznie zapisywany jest w umyśle konsumenta. Metodą budzącą wiele kontrowersji jest tzw. backmasking, czyli ukrycie w przekazie wiadomości, która może być rozszyfrowana jedynie przez wsteczne odtworzenie materiału dźwiękowego.

Reklama podprogowa dociera do mózgu poniżej progu świadomego postrzegania

Manipulowanie infradźwiękami to również zasługujący na uwagę mechanizm posługiwania się komunikatami podprogowymi. Bazuje on na sięganiu po fale dźwiękowe, które są niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Częstotliwość infradźwięków bowiem jest zbyt niska, aby mózg mógł je interpretować jako dźwięk.

Chce Ci się pić? Lepiej tego nie czytaj!

 

Zgodnie z obowiązującym prawem, wykorzystywanie w reklamie technik podprogowych jest zabronione. Dlaczego? Reklama zawierająca komunikat podprogowy zniewala umysł konsumenta powodując, że wybiera on produkt danej marki poza swoją świadomością. Wybór ten nie wynika z realnej potrzeby konsumenta, lecz stanowi wynik oddziaływania reklamy podprogowej na jego umysł.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS