Personal branding to nic innego jak strategia budowania marki z wykorzystaniem swojego wizerunku. Zarządzanie wizerunkiem to proces całkowicie i bezwzględnie przemyślany, który nie stanowi dzieła przypadku. To niczym misternie ułożone falbany na sukni divy operowej, niczym kunsztownie dobrane gatunki kwiatów w parku wersalskim… Ale o tym kiedy indziej. 🙂
Zarządzanie wizerunkiem często odbywa się przy współpracy z doświadczonymi specjalistami do spraw wizerunku, których głównym celem jest kreacja swojego osobistego brandu. Takie działania pozwalają stworzyć wyrazistą i spójną markę osobistą.
Trend, który omawiamy i który przykuł naszą uwagę, na rodzime podwórko przywędrował prosto z USA, gdzie stanowi ważny element funkcjonowania marek i jednostek na rynku. Dla personal brandingu kopalną wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej są dwie dziedziny – coaching i marketing.
Skoro już wiemy czym jest personal branding, przejdźmy dalej. W jakich branżach, dziedzinach życia najczęściej słyszy się o zarządzaniu wizerunkiem? To oczywiście branża rozrywkowa czy polityczna, w których między innymi o stanie się rozpoznawanym i zapamiętanym chodzi. Gdzie jeszcze personal branding jest zjawiskiem pożądanym? Otóż jak się okazuje na rynku pracy. Budując własny wizerunek wzmacniasz swoją pozycję i wartość jako osoby, czyli jednostki pożądanej przez pracodawców.
Personal branding doskonale sprawdza się wśród blogerów
Skoro mamy już rynek pracy, branżę rozrywkową i polityczną… Czy personal branding odnajduje się gdzieś jeszcze? Oczywiście, że tak. Gdzie? Wśród blogerów rzecz jasna. W ciągu ostatnich 4 lat znaleźli oni niszę na rynku i z tej niszy konsekwentnie korzystają. Blogerzy podejmując współpracę ze znanymi markami kreują swój wizerunek jako trendsetterów, którzy mówią co jest modne, co powinno się jeść, jakie sporty uprawiać, czy na jakie szkolenia chodzić.
Pojęcie personal brandingu nie jest jednak dedykowane tylko i wyłącznie osobom związanym ze światem showbiznesu czy polityki. Personal branding znajdzie również swoje zastosowanie wszędzie, a zwłaszcza w takich dziedzinach, w których jesteśmy poddawani ciągłej ocenie. Jak to działa?
Jeżeli Twoja firma działa np. w branży automotive, stwórz markę własnej osoby jako eksperta w tym czym się zajmujesz. Doradzaj, dziel się doświadczeniami i swoją wiedzą. Wykreowany wizerunek będziesz mógł przenieść do obszaru Twojej firmy.
Cennym wzorem do naśladowania w zakresie budowania marki osobistej są amerykańscy politycy. Obserwując to jak się budował wizerunek obecnego prezydenta w trakcie trwania ostatniej kampanii, można się wiele nauczyć. Klucz do sukcesu stanowi tutaj umiejętne wykorzystanie wiedzy z zakresu zarządzania, ekonomii i przywództwa.
Budowanie marki osobistej wymaga przede wszystkim konsekwencji. Punkt wyjścia, od którego to rozwijanie konsekwencji należy zacząć, stanowi analiza samego siebie, swoich doświadczeń, czy cech osobowości. Pewnikiem jest, że oceniając samych siebie nie zrobimy tego obiektywnie, dlatego warto zaangażować tutaj osoby trzecie.
Budowanie własnej marki w obecnych, mocno zinternetyzowanych czasach, odgrywa bardzo ważną rolę w świecie internetu właśnie. Silna konkurencja wymaga od nas tego, aby być rozpoznawalnym, nie zginąć w tłumie innych marek. Marka osobista umożliwia prezentację firmy z innej perspektywy, nadając jej ludzkiego oblicza.
Personal branding kształtuje Twój wizerunek jako specjalisty
Dzięki personal brandingowi stajesz się specjalistą – zawsze i niezaprzeczalnie. Cel w tworzeniu własnej marki powinien być jasno wyznaczony, dający się zmierzyć, konkretny, osiągalny i jednocześnie determinujący nas do dalszych działań. Tworzony wizerunek musi być wiarygodny i prawdziwy. Jego późniejsze kształtowanie odnosi się nie tylko do branży, w której działasz, ale i do tego, czym się zajmujesz po godzinach pracy. Tak też wypowiadając się zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej należy podtrzymać swój ekspercki wizerunek. Zajmując się sprawami związanymi z informatyką, nie jesteś informatykiem, tylko specjalistą ds. IT. Tak to działa.