Jak marki komunikują się ze współczesną kobietą?

dekoracja blog

Femvertising to nowy nurt w kreowaniu przekazów reklamowych, których odbiorcami są przede wszystkim kobiety. Głównym celem reklam tworzonych w oparciu o femvertising jest odejście od stereotypów. To właśnie stereotypy do tej pory, w większości przypadków, stanowiły punkt wyjścia i fundament komunikacji reklam z kobietami, z góry przypisując im określone role społeczne.

Rozwój potrzeb i oczekiwań kobiet, zmieniające się trendy społeczne sprawiły, że w obszarze reklam powstała nisza. Reklam, które poruszałyby ważne dla kobiet kwestie, niekoniecznie dotyczące problemu plam po kawie na ulubionej koszuli męża, zdecydowanie było za mało. Brakowało komunikatów, które rozpatrywałyby rynek kobiet, odbiorczyń reklam, w znacznie szerszej niż do tej pory perspektywie. Na czym ta szersza perspektywa polega?

Otóż każdą z twórczyń takiego rynku mimo znaczących różnic wiekowych, zamieszkania, priorytetów, łączy jeden wspólny mianownik – wszystkie są kobietami, których oczekiwania względem marek na przestrzeni lat mocno ewoluowały. Kobiety wymagają coraz więcej od siebie, swojego otoczenia, a co za tym idzie również i produktów, z których korzystają w życiu codziennym. Wychodząc naprzeciw oczekiwań kobiet zrodził się femvertising, którego rozwój w obszarze komunikowania się nadawców reklamowych z kobietami stale możemy obserwować.

Czego kobiety oczekują od marek i ich reklam?

Femvertising. Jak marki komunikują się ze współczesną kobietą?

Współczesna kobieta obecnie od reklam oczekuje treści merytorycznie istotnych, inspiracji, ale przede wszystkim zrozumienia jej potrzeb i dialogu. Reklama zgodna z nurtem femvertisingu nie może być zwykłym frazesem, banałem który nie niesie za sobą wartościowego przekazu!

Kobiety stanowią większą część konsumentów

Femvertising jako zespół działań skierowanych do kobiet operuje takim językiem, który pozwoli reklamom nawiązać dialog ze swoimi odbiorczyniami, stając się źródłem ich codziennej inspiracji. Komunikaty projektowane zgodnie z kierunkiem femvertisingu dążą do wywołania pozytywnych emocji.

Jak cały kierunek femvertisingu przekłada się na działania w praktyce?

Always “Like a girl”

Kampania reklamowa mówi stanowcze nie stereotypom szufladkującym kobiety, a zwłaszcza  powiedzeniu „jak dziewczyna”, które potocznie oznacza, że coś jest gorsze. Bohaterkami spotów marki Always są nastolatki. Dziewczęta opowiadają o swoich codziennych sytuacjach, w których traktowane są jako te słabsze, wręcz gorsze, od swoich kolegów. Takie podejście zdecydowanie zmniejsza ich pewność siebie, a co za tym idzie wiarę we własne możliwości. Kampania Always występuje przeciwko traktowaniu, które szufladkuje kobiety pod hasłami: „nie dam rady”, „nie jestem odważna”, „to zajęcie nie jest dla mnie”. W swoich spotach marka przekształca negatywny wymiar powiedzenia „jak dziewczyna” nadając mu pozytywną konotację. Od tej pory robić coś „jak dziewczyna” wcale nie oznacza, że robisz coś źle, wręcz przeciwnie – to działanie pełne odwagi i charakteru. Girl power!

Barbie “You can be anything”

Femvertising. Jak marki komunikują się ze współczesną kobietą?

Firma Mattel, producent lalek Barbie, przeprowadziła istną rewolucję ich wyglądu, wprowadzając na rynek lalki różnych kształtów, różnego wzrostu, o różnej, odmiennej niż tej, do której przyzwyczaił nas od lat producent, stylistyce. Lalka Barbie nabrała kobiecego wyglądu, a co za tym idzie, zmieniły się również wartości, które prezentuje. Za pomocą kampanii „You can be anything” producent Barbie zachęca do rozwoju osobistego, niwelując stereotyp przypisywania kobietom określonych ról społecznych. Dziewczynki same mogą decydować kim chcą być, od baletnicy po astronautkę. Kampania dociera nie tylko do wyobraźni najmłodszych odbiorczyń, ale i do serc tych nieco starszych. Bo przecież każde marzenie można zrealizować, wystarczy w nie wierzyć.

Dove “Real beauty”

Kampania „Real beauty” przedstawia piękne ciała różnych kobiet o różnych kształtach. Za przedstawionym obrazem kobiet, znajduje się definicja piękna, która jest ujęta w odmienny, niż ten dotychczas znany i kreowany przez media, sposób. Piękno to znacznie więcej, niż wygląd zewnętrzny i przypisane mu właściwości. Czym zatem jest piękno w kampaniach Dove? Piękno to wszystko, co posiada się wewnątrz, co kształtuje całość charakteru – odwaga, energia, siła, miłość. I takie właśnie są kobiety Dove – posiadają różne kształty, różne osobowości, są piękne, po prostu.

Under 20 „Lubię siebie, a Ty”

Femvertising. Jak marki komunikują się ze współczesną kobietą?

Kampania dedykowana nastolatkom, dla których niezwykle istotnym składnikiem zmagań z codziennością jest wygląd zewnętrzny, a zwłaszcza idealna skóra. W spocie Under20 występują dwie młode siostry, które wychodzą poza ramy bycia „idealnym”. Opowiadają o tym jak postrzegają akceptację, co oznacza dla nich pewność siebie, niezależność, kobiecość. Realnego życia, poza światem wirtualnym, nie da się wyretuszować, należy je przyjąć takie, jakim jest, a w codziennych zmaganiach z niedoskonałościami świata skuteczną podporę stanowi wsparcie bliskich. Kiedy akceptujesz siebie, codzienność od razu staje się prostsza.

O pojęciu femvertisingu mimo, że nie tak dawno wkroczyło ono na tereny reklamy,  pisać można naprawdę wiele. Czy ten nowy wymiar komunikowania się reklamy z odbiorcami to początek nowej ery dla twórców komunikatów reklamowych? Czas pokaże. Jedno jest pewne – skuteczność tego typu przekazów jest naprawdę powalająco dobra!

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS