Technologie współczesnej komunikacji szybko przeniknęły do życia codziennego i mocno się w tym życiu konsumentów zakorzeniły, dlatego tak chętnie wykorzystuje się je w celach marketingowych. Dziś przyjrzymy się pojęciu marketingu mobilnego. O co w nim chodzi i za pomocą jakich narzędzi działa?
Marketing mobilny stanowi zespół praktyk, dzięki którym firmy mają możliwość nawiązania relacji i współpracy z użytkownikami nowych technologii. Narzędziami stosowanym w marketingu mobilnym są media mobilne – smartfony, tablety – które umożliwiają markom dotarcie do coraz to większej grupy nowych odbiorców.
Korzenie marketingu mobilnego sięgają początku XXI wieku, wtedy też rozpowszechniła się szybka wysyłka krótkich wiadomości tekstowych, SMS-ów. Firmy coraz częściej zaczęły gromadzić numery telefonów użytkowników, wysyłając im treści marketingowe. Kontrowersją było to, iż numery telefoniczne często były pozyskiwane bez wiedzy i zgody ich posiadaczy. Dziś oczywiście taką zgodę nadawca musi posiadać, a jej przestrzeganie monitoruje, w Polsce, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, który współpracuje z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Ale wracając… Celem usprawnienia przebiegu komunikacji na linii nadawca treści marketingowych a ich odbiorca, stosuje się wiele narzędzi , które zmaksymalizują efekty marketingowych działań i przyniosą oczekiwany rezultat. Jakie to narzędzia? To m.in.: aplikacje mobilne, SMS-y, kody QR, geolokalizacja, mobilne info kioski, czy strony mobilne.
Advergaming, czyli tworzenie gier na urządzenia mobilne, umacnia pozycję marki
Podstawowym narzędziem marketingu mobilnego są wszystkim doskonale znane wiadomości SMS lub MMS. Za pomocą tej kluczowej metody komunikacji z konsumentami, marki przypominają o aktualnych promocjach czy informują o nowościach, które pojawiły się w ofercie. Za pomocą SMS-ów firmy budują długotrwałe relacje z rynkiem. Konsument otrzymując kod rabatowy chętnie skorzysta z promocji i znajdzie powód do kolejnych zakupów, aby tylko móc zrealizować zniżkę. Taką metodę często stosują sklepy odzieżowe oraz kosmetyczne.
Obok prostych w swojej formie SMS-ów, innym stosowanym przez firmy narzędziem marketingu mobilnego jest voicemailing. Co to takiego? Otóż narzędzie to umożliwia zatelefonowanie do odbiorcy. Telefon ten nie ma charakteru standardowej rozmowy z konsultantem „na żywo”. Jest to bowiem odtworzenie wcześniej nagranej wiadomości głosowej, w której prezentowana jest aktualna oferta, promocja marki. Zadowalające efekty można uzyskać wówczas, kiedy użytym głosem będzie głos znanego lektora, choćby z reklam radiowych czy telewizyjnych.
Narzędziami marketingu mobilnego, które wymagają nie tylko czasu, ale i niemałego nakładu finansowego są aplikacje mobilne i tzw. advergaming.
Z aplikacji mobilnych korzystają duże firmy, których budżet pozwala na tego typu realizacje, najczęściej banki, czy marki odzieżowe. Aplikacje mobilne wychodzą naprzeciw potrzeb klientów, umożliwiają im realizację płatności za pomocą smartfona czy zamówienia produktu o każdej porze za pomocą kilku kliknięć w wyświetlacz telefonu. Alternatywą dla aplikacji mobilnych są strony mobilne, które dostosowują się do wyświetlacza, ułatwiając użytkownikom korzystanie ze strony www. Strona desktopowa mając swoją wersję mobilną umożliwia użytkownikom łatwą nawigację po treściach docelowych, niezależnie od miejsca, w którym się on znajduje.
Po jakie inne narzędzia z obszaru marketingu mobilnego sięgają marki? Zyskującym na popularności narzędziem jest advergaming. Z czym to się je? To tworzenie na tablety i smartfony gier, które mają na celu promowanie wizerunku firmy i budowanie jej mocnej pozycji w świadomości odbiorcy.
Kiedy swoje działania marketingowe zdecydujesz przenieść do obszaru marketingu mobilnego, zwróć uwagę na: pomysłowość swoich działań, optymalizację treści oraz nienachalność w przesyłaniu komunikatów promocyjnych. Dlaczego marketing mobilny cieszy się tak dużą popularnością? Ze względu na swój spersonalizowany przekaz celnie trafia do grupy docelowej. Firmy decydując się na działania z zakresu marketingu mobilnego kreują swój wizerunek nowoczesnej i idącej z duchem czasu marki. Stopień dotarcia komunikatów kreowanych na płaszczyźnie marketingu mobilnego jest precyzyjny i natychmiastowy. Odbiorcy w każdej chwili mogą odczytać treści, o każdej porze dnia i nocy, na co należy zwrócić szczególną uwagę dobierając odpowiedni czas wysyłki komunikatów marketingowych.