Zanim przejdziemy do omówienia i wskazania najważniejszych elementów i narzędzi e-mail marketingu, skupmy się na wyjaśnieniu czym tak naprawdę e-mail marketing jest. Otóż e-mail marketing to forma bezpośredniej reklamy, realizowana poprzez powszechnie dostępny kanał komunikacji, czyli przez pocztę elektroniczną. To nic innego jak masowa przesyłka wiadomości kierowana do szerokiego i konkretnego grona odbiorców.
Jakie są główne cele e-mail marketingu? To przede wszystkim: tworzenie nowych relacji z konsumentami, budowanie lojalności klienckiej, podtrzymywanie kontaktu z dotychczasowymi odbiorcami, kreacja wizerunku marki i jego wzmocnienie oraz podniesienie słupków sprzedażowych.
Liczby i twarze skutecznie przyciągają uwagę odbiorcy
Do najpopularniejszych narzędzi e-mail marketingu należą: biuletyny informacyjne wysyłane drogą elektroniczną, reklamy przesyłane w wiadomościach mailowych, newslettery, czy mailingi. My dzisiaj przyjrzymy się temu ostatniemu, czyli mailingowi.
Przed przystąpieniem do kreacji mailingu warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Uzyskanie odpowiedzi na te pytania pomoże Ci skutecznie zaplanować strategię mailingową. Nieważne jednak jak bardzo wnikliwie przeanalizujesz powyższe pytania, nie zyskasz upragnionych efektów. Dlaczego? Musisz bowiem poznać prawidłowości tworzenia treści mailingowych.
Czy wiedziałeś, że masz tylko 3 sekundy na to, by zainteresować odbiorcę treściami? Projektując mailing pamiętaj o tej ważnej zasadzie! Ale zaraz, czym jest mailing? Otóż to jednorazowa reklama docierająca do określonego grona odbiorców przez skrzynkę mailową. Głównym celem wiadomości mailingowych jest poinformowanie odbiorcy, np. o nowym produkcie, o atrakcyjnej ofercie rabatowej, czy o nadchodzącym wydarzeniu organizowanym przez firmę.
Najważniejszy element wiadomości umieszczaj w lewym górnym rogu
To przede wszystkim duże, wyraźne grafiki, przy jednoczesnej niewielkiej ilości tekstu. Wiadomość mailingowa sprowadza się do przedstawienia informacji kluczowych dla danego produktu, czy wydarzenia. Ważną rolę w kreacji mailingu odgrywają tzw. bulletpoints, czyli wyszczególnione punkty z najważniejszymi informacjami.
Bulletpoints wspierają ważną zasadę – „mniej znaczy więcej” – hołdującą minimalizmowi. Aby nie przytłoczyć odbiorcy przekazywanymi treściami, w mailingu umieszczaj maksymalnie 4 punktory (bulletpoints), atrakcyjnie i zwięźle prezentujące atuty Twojego produktu. W efektywnie i zarazem efektownie zaprojektowanym mailingu nie może zabraknąć przycisku zachęcającego do działania, czyli przycisku „Call To Action”, jak np.: „dowiedz się więcej”, „sprawdź to teraz”, „skorzystaj z oferty”.
Mailing to niepowtarzalna kreacja, która za każdym razem prezentuje coś innego
Przy tworzeniu mailingu musisz pamiętać o tych pięciu ważnych elementach!
Aby Twoja kampania mailingowa zakończyła się sukcesem pamiętaj o przygotowaniu bazy odbiorców – to niejednokrotnie być albo nie być Twojej kampanii mailingowej. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie tutaj przygotowanie mailingu na tyle uniwersalnego, aby spełnił on oczekiwania jak największego grona odbiorców.
Nazwa nadawcy stanowi jeden z głównych czynników, które zadecydują o tym, czy odbiorca otworzy Twojego maila. Według badań najchętniej otwierane są te maile, w polu których widnieje imię i nazwisko danej osoby. Taki zabieg wpływa pozytywnie na wiarygodność przesłanego maila.
Temat to równie ważny, jak nazwa nadawcy, element decydujący o powodzeniu kampanii mailingowej. To temat maila wpływa na to, czy odbiorca zechce otworzyć wiadomość, czy też nie. Jego długość powinna mieścić się w granicach od 20 do 50 znaków.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej Twój mailing nie może przytłaczać odbiorcy nadmiarem treści. Tworząc treści mailingowe nie chodzi o pisanie elaboratów, nie w tym rzecz. Pisz hasłowo i krótko. Jeżeli chcesz przedstawić odbiorcy więcej informacji na temat np. produktu czy zbliżającego się wydarzenia, zamieść w treści mailingu linki odsyłające na stronę www.
Jeżeli nie chcesz, aby Twoja wiadomość została zakwalifikowana jako spam, musisz pamiętać o ważnych zasadach m.in.:
Mailing często błędnie bywa mylony z pojęciem spamu…Błędnie, ponieważ odbiorca uprzednio wyraził zgodę na otrzymywanie wiadomości mailingowych w przeciwieństwie do wiadomości spamowych. Odbiorca ma także możliwość rezygnacji z otrzymywania wiadomości takiego rodzaju.