Zanim odpowiemy na pytanie, w jaki sposób można zbudować lojalność klientów do marki, zastanówmy się czym pojęcie lojalności jest w ogóle. W powszechnym znaczeniu lojalność oznacza nic innego jak uczciwość i rzetelność w stosunku do drugiego człowieka. Człowiek lojalny to taki, któremu można zaufać, na którym można polegać i którego cechuje wierność, prawość i uczciwość.
Jeśli chodzi o obszar marketingu, lojalność przenieść można na linię konsument a marka. Tutaj oznacza ona przywiązanie klienta do marki. Kim zatem jest klient lojalny? To klient stały, który niezmiennie sięga po produkty czy ofertę danej marki, nie ulegając konkurencji. To klient zadowolony ze swoich dotychczasowych wyborów konsumenckich i który zadowolenie to przenosi na częstotliwość zakupu produktów wybranej firmy. Od zadowolenia klientów bowiem wszystko się zaczyna, bo aby można było zacząć budowę lojalności, niezwykle istotnym jest zadbanie o zbudowanie solidnych fundamentów. Od czego zatem zacząć?
Budowanie lojalności klienta to proces długotrwały, do którego należy dobrać odpowiednie narzędzia
Niezwykle istotne są tutaj dwa czynniki – poznanie profilu klientów i ich zachowań wobec marki. Dysponując wiedzą na ten temat można przystąpić do budowania wspomnianej lojalności, czyli więzi emocjonalnej między konsumentem a firmą. Po jakie narzędzia sięgnąć dowiesz się z dalszej części wpisu.
Pisząc o lojalności klientów wobec marki nie sposób ominąć pojęcia nawyku. Jaka jest zatem różnica między nawykiem a lojalnością? Otóż zasadniczą różnicę między jednym a drugim stanowi obecność pierwiastka emocji, który oczywiście jest składnikiem lojalności, a którego brakuje w zakupach nawykowych. Klient sięgając z przyzwyczajenia po produkt danej marki nie odczuwa wobec niego większych emocji, po prostu go stale kupuje. Klient lojalny sięga po wybrane produkty, ponieważ je lubi, podobają mi się ich opakowania, bądź jest przywiązany emocjonalnie do marki w ogóle.
Lojalność klienta wobec marki, która jest efektem prowadzenia długotrwałych działań przez firmy, rozwija się w procesie ciągłym. Proces ten składa się z czterech etapów, gdzie każdy z poszczególnych wzmacnia następny. I tak też wskazać można tutaj:
Wszystkie fazy budowania lojalności nie istnieją samodzielnie. Czynnikami, które wspierają ich funkcjonowanie są wartości produktów i marek, takie jak: cena artykułu i jego wygląd, jakość obsługi, czy sposób podejścia do klienta, rozpoznanie jego oczekiwań.
Stworzeniu gruntu lojalności z klientem sprzyjają narzędzia promocji. Wśród nich najbardziej popularnymi, a co za tymi idzie i najczęściej wybieranymi są:
Wszystkie wskazane powyżej działania stanowią wzmocnienie fundamentów lojalności klientów wobec marki.