Czym zatem w ujęciu ogólnym jest opakowanie produktu? To nic innego jak stricte zintegrowany z produktem składnik tworzący całość produktu. Pod pojęciem opakowanie kryje się jednak coś więcej… Wraz z prężnie rozwijającymi się sieciami hipermarketów i rozwijającą się konkurencją na rynku, opakowanie jako efektywny i zarazem efektowny środek promocji, stało się asem w rękawie wielu współczesnych producentów.
Aż 70% zakupów dokonywanych jest pod wpływem chwili. Opakowania produktów muszą więc wzbudzić zainteresowanie klienta przed upływem jednej sekundy, którą konsument poświęca na podjęcie zakupowej decyzji. Marketingowcy i producenci wiedzą to doskonale i wiedzę tę wykorzystują przy kreacji opakowań. Obecnie opakowanie staje się narzędziem, które kształtuje zapotrzebowanie konsumentów na dane produkty, wychodząc jednocześnie poza ramy kluczowej funkcji, którą spełniało do tej pory – zabezpieczenie produktu przed czynnikami zewnętrznymi. Jaka jest zatem rola opakowania w marketingu?
Konkurencyjność na rynku jest coraz większa, a półki sklepowe uginają się od nadmiaru rozmaitych produktów. Producenci do promocji swoich artykułów używają nie tylko reklam: prasowych, telewizyjnych, internetowych, ale również opakowań. W sklepie produkty poprzez opakowania komunikują się z potencjalnym klientem. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi konsumenta i skłonienie go do zakupu. W jaki sposób? Poprzez swój atrakcyjny i zarazem oryginalny wygląd. Co zatem wpływa na atrakcyjność opakowania? To przede wszystkim kolorystyka i kształt. Najczęściej stosuje się kolory kontrastowe i wyraziste, czyli takie, które skutecznie wyróżnią produkt spośród masy innych. Kolor i kształt powinien współgrać z kolorem i kształtem produktu, a także z charakterem marki. Dodatkowo kolor opakowania powinien dobrze prezentować się w świetle sklepowych reflektorów. Atrakcyjne opakowanie wywołuje wśród konsumentów pozytywne doznania estetyczne, zwiększając w nich chęć posiadania wyjątkowo zapakowanego produktu.
Opakowanie działa jak kilkusekundowa reklama, która domaga się naszej uwagi
Opakowanie, w które zapakowany jest produkt powinno zapewniać satysfakcję klientowi na różnych płaszczyznach, nie tylko na tej związanej z doznaniami estetycznymi. Opakowanie powinno przynieść zadowolenie konsumentowi:
Opakowanie oddziałując na emocje odbiorcy poprzez swój atrakcyjny wygląd kreuje obraz marki. Odbiorca niejednokrotnie przez wygląd opakowania ocenia firmę, dlatego też tonacja kolorystyczna dobierana do opakowania produktu często jest tożsama z kolorystyką identyfikującą producenta. Opakowanie stanowi również nośnik wiedzy o marce, informując konsumenta o zawartości opakowania. Materiał użyty do produkcji opakowania nie może stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego, dlatego też marki często oznaczają swoje opakowania znakami typu eko. Taki mechanizm z pewnością wpływa na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach konsumenta.
Dla 65% odbiorców treści reklamowych to kolor jest najważniejszym czynnikiem wyboru produktu
Opakowanie będąc nośnikiem informacji o produkcie przedstawia jego walory. Odpowiednia ekspozycja zalet produktu może skutecznie wpłynąć na decyzję zakupową, skłaniając konsumenta do wyboru właśnie tego produktu i w tym konkretnym opakowaniu. Informacje o: składzie produktu, sposobie jego użytkowania, warunkach przechowywania i okresie jego trwałości umieszczane są w warstwie wizualnej opakowania. Informacja, aby działała skutecznie, dociera do konsumenta poprzez zmysł wzroku, ale także w minimalnym stopniu oddziałuje na zmysł dotyku klienta. Za pomocą nowoczesnej grafiki, nowatorskiego wzornictwa, czy chwytliwego języka, opakowanie przemawia do konsumenta zdobywając jego zaufanie, tym samym rozbudzając w odbiorcy chęć posiadania artykułu.
Opakowanie będąc elementem, który służy promocji marki, podnosi wartość produktu i jednocześnie wpływa na wzrost sprzedaży. W jaki sposób? Wywołując wśród konsumentów chęć posiadania tego konkretnego produktu. To opakowanie między innymi wpływa na umysł klientów. Czasem fascynacja opakowaniem i jednocześnie ciekawość tego, co znajduje się wewnątrz jest tak duża, że przedkłada się ona nad zdrowy rozsądek konsumenta. Klient zachwycony aspektem estetycznym opakowania, sięga po produkt automatycznie i często niekoniecznie z realnej potrzeby jego posiadania.
Opakowanie na sklepowej półce pełni rolę swego rodzaju billboardu, który reklamując dany produkt domaga się uwagi konsumenta. Przy najbliższych zakupach zwróć uwagę na opakowania wybranych produktów i odpowiedz sobie na pytanie, co przykuło Twoją uwagę i jakie elementy tworzące opakowanie spodobały Ci się najbardziej?