Opakowanie, którego nie przeoczysz na sklepowej półce! O roli opakowania w makretingu

dekoracja blog

Czym zatem w ujęciu ogólnym jest opakowanie produktu? To nic innego jak stricte zintegrowany z produktem składnik tworzący całość produktu. Pod pojęciem opakowanie kryje się jednak coś więcej… Wraz z prężnie rozwijającymi się sieciami hipermarketów i rozwijającą się konkurencją na rynku, opakowanie jako efektywny i zarazem efektowny środek promocji, stało się asem w rękawie wielu współczesnych producentów.

Opakowanie produktu – jak to działa?

Aż 70% zakupów dokonywanych jest pod wpływem chwili. Opakowania produktów muszą więc wzbudzić zainteresowanie klienta przed upływem jednej sekundy, którą konsument poświęca na podjęcie zakupowej decyzji. Marketingowcy i producenci wiedzą to doskonale i wiedzę tę wykorzystują przy kreacji opakowań. Obecnie opakowanie staje się narzędziem, które kształtuje zapotrzebowanie konsumentów na dane produkty, wychodząc jednocześnie poza ramy kluczowej funkcji, którą spełniało do tej pory – zabezpieczenie produktu przed czynnikami zewnętrznymi. Jaka jest zatem rola opakowania w marketingu?

Spójrz na mnie!

Rola opakowania w marketingu

Konkurencyjność na rynku jest coraz większa, a półki sklepowe uginają się od nadmiaru rozmaitych produktów. Producenci do promocji swoich artykułów używają nie tylko reklam: prasowych, telewizyjnych, internetowych, ale również opakowań. W sklepie produkty poprzez opakowania komunikują się z potencjalnym klientem. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi konsumenta i skłonienie go do zakupu. W jaki sposób? Poprzez swój atrakcyjny i zarazem oryginalny wygląd. Co zatem wpływa na atrakcyjność opakowania? To przede wszystkim kolorystyka i kształt. Najczęściej stosuje się kolory kontrastowe i wyraziste, czyli takie, które skutecznie wyróżnią produkt spośród masy innych. Kolor i kształt powinien współgrać z kolorem i kształtem produktu, a także z charakterem marki. Dodatkowo kolor opakowania powinien dobrze prezentować się w świetle sklepowych reflektorów. Atrakcyjne opakowanie wywołuje wśród konsumentów pozytywne doznania estetyczne, zwiększając w nich chęć posiadania wyjątkowo zapakowanego produktu.

Opakowanie działa jak kilkusekundowa reklama, która domaga się naszej uwagi

Opakowanie, które satysfakcjonuje

Opakowanie, w które zapakowany jest produkt powinno zapewniać satysfakcję klientowi na różnych płaszczyznach, nie tylko na tej związanej z doznaniami estetycznymi. Opakowanie powinno przynieść zadowolenie konsumentowi:

  • w momencie przemieszczania zapakowanego produktu,
  • w trakcie otwierania opakowania,
  • w chwili użytkowania produktu i tym samym opakowania, w jakim produkt się znajduje,
  • w przypadku przechowywania produktu w opakowaniu,
  • pod względem łatwej utylizacji opakowania.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Rola opakowania w marketingu. Opis produktu

Opakowanie oddziałując na emocje odbiorcy poprzez swój atrakcyjny wygląd kreuje obraz marki. Odbiorca niejednokrotnie przez wygląd opakowania ocenia firmę, dlatego też tonacja kolorystyczna dobierana do opakowania produktu często jest tożsama z kolorystyką identyfikującą producenta. Opakowanie stanowi również nośnik wiedzy o marce, informując konsumenta o zawartości opakowania. Materiał użyty do produkcji opakowania nie może stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego, dlatego też marki często oznaczają swoje opakowania znakami typu eko. Taki mechanizm z pewnością wpływa na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach konsumenta.

Dla 65% odbiorców treści reklamowych to kolor jest najważniejszym czynnikiem wyboru produktu

Opakowanie źródłem informacji o produkcie

Opakowanie będąc nośnikiem informacji o produkcie przedstawia jego walory. Odpowiednia ekspozycja zalet produktu może skutecznie wpłynąć na decyzję zakupową, skłaniając konsumenta do wyboru właśnie tego produktu i w tym konkretnym opakowaniu. Informacje o: składzie produktu, sposobie jego użytkowania, warunkach przechowywania i okresie jego trwałości umieszczane są w warstwie wizualnej opakowania. Informacja, aby działała skutecznie, dociera do konsumenta poprzez zmysł wzroku, ale także w minimalnym stopniu oddziałuje na zmysł dotyku klienta. Za pomocą nowoczesnej grafiki, nowatorskiego wzornictwa, czy chwytliwego języka, opakowanie przemawia do konsumenta zdobywając jego zaufanie, tym samym rozbudzając w odbiorcy chęć posiadania artykułu.

Muszę to mieć!

Rola opakowania w marketingu - skłania do zakupu

Opakowanie będąc elementem, który służy promocji marki, podnosi wartość produktu i jednocześnie wpływa na wzrost sprzedaży. W jaki sposób? Wywołując wśród konsumentów chęć posiadania tego konkretnego produktu. To opakowanie między innymi wpływa na umysł klientów. Czasem fascynacja opakowaniem i jednocześnie ciekawość tego, co znajduje się wewnątrz jest tak duża, że przedkłada się ona nad zdrowy rozsądek konsumenta. Klient zachwycony aspektem estetycznym opakowania, sięga po produkt automatycznie i często niekoniecznie z realnej potrzeby jego posiadania.

Opakowanie na sklepowej półce pełni rolę swego rodzaju billboardu, który reklamując dany produkt domaga się uwagi konsumenta. Przy najbliższych zakupach zwróć uwagę na opakowania wybranych produktów i odpowiedz sobie na pytanie, co przykuło Twoją uwagę i jakie elementy tworzące opakowanie spodobały Ci się najbardziej?

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS