Firmy wchodzące na rynek stają przed dość trudnym zadaniem – muszą bowiem przedostać się przed mur swojej konkurencji. W obszarze internetu na pomoc przychodzą im strony internetowe, a także wysoka pozycja w wyszukiwarce Google. W obszarze sklepów stacjonarnych sprawdzają się materiały POS, czyli materiały point-of-sale. W Polsce termin POS nie doczekał się jeszcze swojego odpowiednika, jednak spotkać się można z określeniem “materiały wspierające sprzedaż”. Co to takiego?
POS to nic innego jak materiały reklamowe, dzięki którym dana marka ma szansę na wyróżnienie się z tłumu. To nośniki, które wykorzystywane są do celów marketingowych, czyli do podniesienia słupków sprzedażowych i wzmocnienia tym samym pozycji rynkowej produktu.
W praktyce dzieje się tak, że konsumenci sięgają po takie produkty, takich marek, które są im już znane. Dlatego, aby zwiększyć swoją zauważalność wśród sklepowych półek sięgają po materiały POS. I tak firmy mogą posiłkować się nośnikami trwałymi albo miękkimi.
Niemałą popularnością cieszą się infokioski
Pierwsze z nich, czyli te wykonane z materiałów trwałych to doskonale nam znane z większych i z mniejszych sklepów stojaki na ulotki czy regały promocyjne. Wraz z rozwijającymi się potrzebami konsumentów, a co za tym idzie z postępem technologicznym, niemałą popularnością cieszą się tzw. infokioski. To specjalne interaktywne punkty informacyjne wyposażone w urządzenie elektroniczne, za pomocą którego odbiorca samodzielnie może dotrzeć do poszukiwanych przez siebie informacji. Pewnie nie raz spotkaliście się z takim kioskiem, choćby w dużym centrum handlowym. Infokiosk daje klientom możliwość samodzielnego przeglądania oferty firmy a nawet rozmowę z konsultantem.
Inną, wspomnianą już grupę materiałów wspierających sprzedaż tworzą nośniki miękkie. Wykonane są one z mniej trwałych tworzyw jak: papier czy karton. Są to rozwiązania tańsze niż nośniki wykonane z plastiku czy metalu, np. stojące reklamy wykonane z kartonu, tzw. standy.
Materiały reklamowe z kategorii POS, oprócz wzbudzenia zainteresowania wśród potencjalnych klientów, pełnią szereg innych funkcji. Jakich?
Materiały wspierające sprzedaż mogą być umieszczane nie tylko wewnątrz pomieszczenia sklepowego, ale i na zewnątrz, przemawiając do konsumentów np. z witryny, z billboardu, czy poprzez promocyjne ulotki, które często po brzegi wypełniają nasze skrzynki pocztowe.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy nośniki point-of-sale mogą być trwałe albo miękkie. Jakie zatem materiały POS wykorzystywane są przez firmy najczęściej?
Odmienną dziedziną materiałów wpierających sprzedaż są doskonale nam znane degustacje i prezentacje produktów. Dzięki nim konsument nie dość, że może sam przekonać się jak smakuje określony artykuł to jeszcze może sprawdzić na żywo jego działanie. Innymi z materiałów wspierających sprzedaż, wobec których potencjalni klienci nie przejdą obojętnie są chorągiewki i flagi reklamowe, czy reklamy podłogowe.
Narzędzi, które służą do przekonania odbiorcy do marki jest wiele. Powstają one w odpowiedzi na rozwijający się rynek konkurencji, a także na potrzeby coraz bardziej wymagających odbiorców.