Reklama kontekstowa. Z czym to się je?

dekoracja blog

Idea reklamy kontekstowej jest prosta – poprzez dopasowanie się do wyświetlanych na stronie treści, dociera ona do ściśle sprofilowanego grona użytkowników. Odbiorca znacznie pozytywniej reaguje na taką reklamę, ponieważ jej zawartość dostosowuje się do jego aktualnych potrzeb. Jak to działa w praktyce?

Załóżmy, że szukasz profesjonalnego sprzętu narciarskiego. Wcześniej szukałeś trochę informacji w internecie, zrobiłeś rozeznanie wśród rodziny, przyjaciół, ale nikt z nich nie pomógł Ci w zadowalający sposób. Zaglądasz więc na jedno z forów dyskusyjnych w poszukiwaniu porady. I ot co – trafiasz na reklamę produktów narciarskich, tych wyśnionych, wymarzonych. Nie czujesz irytacji w związku z pojawianiem się reklamy, wręcz przeciwnie. Cieszysz się, że „ktoś” odczytał Twoje myśli i trafnie dopasował się do Twoich potrzeb.

Warianty reklamy kontekstowej

Reklama kontekstowa. Z czym to się je?

Reklama kontekstowa występuje w dwóch opcjach. Pierwsza opcja zakłada, że reklama kontekstowa (sponsorowana) wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania. I tutaj reklama sponsorowana wyświetla się bezpośrednio na stronie wyszukiwarki. Wśród systemów reklamy kontekstowej dla reklamodawców wyróżnia się najczęściej i najbardziej popularny – Google AdWords. W telegraficznym skrócie, działa to tak, że po wybraniu wskazanych słów kluczowych, system Google dobiera strony www, adekwatnie do poszukiwanych przez użytkownika produktów. Reklamy kontekstowe mogą być kierowane na dane frazy kluczowe lub tematy.

Czym są słowa kluczowe? To wyrazy pojawiające się na witrynie www, na której wyświetlana będzie reklama. Kierowanie na tematy z kolei oznacza, że reklamy pojawiają się na tych stronach, które zostały wskazane przez nadawcę, jako powiązane tematycznie z przekazem reklamowym.

Koszty za reklamę kontekstową są zazwyczaj naliczane według zasady CPC (ang. cost per click – opłata za jedno kliknięcie). Można wybrać również inny sposób rozliczeń, jakim jest CPM (ang. cost per mile – opłata za wyświetlenia).

Drugi wariant przyjmuje, że reklamowy przekaz kontekstowy wyświetlany jest na stronach zewnętrznych za wcześniejszą zgodą właściciela witryny.

W tym miejscu należy postawić sobie pytanie – jak to się dzieje, że reklama dociera do właściwego użytkownika? Otóż dopasowanie treści do odbiorcy możliwe jest dzięki działaniu specjalnych algorytmów. Analizują one treści wszystkich podstron, w wyniku czego powstaje profil contentu witryny www. Reklama pojawia się wówczas jedynie tam, gdzie treści witryny www, nawiązują do tematyki reklamy.

Oba powyższe warianty mogą działać autonomicznie od siebie.

Na plus, czyli krótko o zaletach

Reklama kontekstowa. Z czym to się je?

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Odbiorcy reklamy kontekstowej chcą otrzymywać komunikaty dopasowane do ich potrzeb, a co za tym idzie do ich wyszukiwań. W obliczu natłoku banerów reklamowych, użytkownicy są mocno wyczuleni na natrętne komunikaty reklamowe. W tej sytuacji reklama kontekstowa spada wprost z niebios.
Z punktu widzenia reklamodawcy, priorytetem jest dotarcie z reklamą do odbiorców, którzy są potencjalnymi klientami. Treść reklamy musi zatem mocno łączyć się z tym, co reklamodawca oferuje.

W reklamie kontekstowej niezwykle istotna jest elastyczność i precyzja. Elastyczność w obszarze ustalania budżetu na reklamę, precyzja w odniesieniu do zdefiniowania grupy docelowej – podział ze względu m.in.; na płeć, wiek, czy miejsce zamieszkania. Na uwagę zasługuje również możliwość samodzielnego monitorowania prowadzonej kampanii, na podstawie którego w łatwy sposób można wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Temat reklamy kontekstowej to studnia bez dna. W powyższym wpisie nakreśliliśmy ogólny zarys tego rodzaju reklamy, najlepiej jednak przetestować ją w praktyce.

 

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS