Reklama natywna bez tajemnic

dekoracja blog

Pomimo występujących różnic między artykułem sponsorowanym a reklamą natywną, oba pojęcia są często, aczkolwiek mylnie, ze sobą łączone. Czym zatem charakteryzuje się reklama natywna? Skąd pochodzi to pojęcie?

Samo pojęcie reklamy natywnej pochodzi od angielskiego słowa „native”, które znaczy tyle, co „rodzimy”. Rodzimość reklamy opiera się na jej spójności z contentem strony, obok którego się pojawia i z którym koresponduje. Reklama natywna nie należy do najmłodszych rodzajów reklamy, liczy bowiem ponad 60 lat. Pierwsze kroki zaczęła stawiać w 1950 roku, kiedy to David Ogilvy – copywriter, zwany „ojcem reklamy”, twórca reklam dla m.in.: Dove, Schweppes, Rolls Royce – stworzył pierwszą na świecie kampanię natywną. Reklama Davida Ogilvy na pierwszy rzut oka przypomina tradycyjny, wzbogacony o grafikę artykuł będący przewodnikiem po sposobie spożywania ostryg. Ale to tylko pozory, bowiem publikacja to nic innego jak reklama piwa.

Ślepota banerowa, czyli o reklamie natywnej słów kilka

Reklama natywna bez tajemnic

Reklama natywna to rodzaj reklamy, która integruje się ze stroną, naturalnie wpasowując się w jej treści. Dzięki swojej neutralnej formie, reklama natywna nie drażni użytkowników, stanowiąc jednocześnie opcję zastępczą dla powszechnych form reklamowych. Reklama natywna doskonale sprawdza się w obliczu zjawiska „banner blindness”, czyli ślepoty banerowej. Co kryje się pod tym tajemniczym pojęciem, które po raz pierwszy pojawiło się w 1998 roku? Otóż to pomijanie, celowe ignorowanie przez użytkowników wszelkich treści, które są podobne do reklamy. I tutaj, aby zyskać uwagę odbiorcy z odsieczą nadciąga reklama natywna.

Najbardziej znaną kampanią natywną jest selfie z gali rozdania Oscarów z 2014 roku

Za przykład najbardziej znanej i zarazem najbardziej skutecznej kampanii natywnej uznać można selfie zrobione na gali rozdania Oscarów z 2014 roku. Cała sytuacja wyglądała na bardzo spontaniczną i zrobioną ad hoc… Nic bardziej mylnego! Za całym przedsięwzięciem stała marka Samsung, która w nienarzucający się, ale jakże skuteczny sposób zrealizowała akcje promocyjną jednego ze swoich produktów.

Kategorie reklamy natywnej – top 5

Reklama natywna bez tajemnic - top 5

Reklamę natywną podzielić można na 5 kategorii:

In-feed AdUnits

Tekst promocyjny, artykuł, lokowany wśród standardowych artykułów, których treści w większym lub mniejszym stopniu nawiązują do umieszczonego i zintegrowanego z całością przekazu tekstu reklamowego.

Widżety rekomendowane

To nic innego jak pole czy boks lokowany w pobliżu tradycyjnego artykułu, który daje możliwość dodania do strony zróżnicowanych elementów, jak np. nagrania video, treści z mediów społecznościowych.

Paid Search Units

Treści reklamowe, które pojawiają się najwyżej w wyszukiwarkach. Przy reklamie tego typu znajduje się oznaczenie hasłem „reklama” lub są one wyróżnione kolorem, tak, aby użytkownik mógł w łatwy sposób rozpoznać treści promowane od wyszukiwań organicznych.

In-ad (IAB Standard)

Reklama natywna tej kategorii występuje w postaci tradycyjnego banera internetowego, obok treści, które nie mają charakteru reklamowego. Taki rodzaj reklamy dobrany jest do merytorycznej zawartości strony, obok których się on znajduje, ale nie tylko… Reklama natywna in-ad również graficznie może się wpasować do layoutu strony internetowej, na której się znajduje.

Promowane listy produktów

Wyodrębnienie konkretnych produktów na stronach, zazwyczaj sklepów internetowych, jest całkowicie neutralne i nie przypomina treści reklamowych, którymi tak naprawdę są.

Reklama natywna sprawdza się w obecnych realiach, kiedy użytkownicy z uwagi na informacyjny przesyt blokują reklamy, celowo pomijając treści tego typu i unikając natrętnej sprzedaży.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS