Z dobraniem produktu, który niczym rozpędzona strzała Amora trafi prosto w serce potrzeb konsumentów, jest jak z zakupem prezentów pod choinkę. Przede wszystkim, mniej lub bardziej dyskretnie, podpytujemy najbliższych jakie są ich preferencje, co im się podoba, czego potrzebują. W poszukiwaniu prezentu „idealnego”, za punkt odniesienia służą nam nie tylko potrzeby osób, które chcemy obdarować, ale i ich zainteresowania, czy wiek. Podobnie jest z segmentacją rynku…
Co kryje się pod tym tajemniczym terminem? Otóż segmentacja rynku to tak naprawdę jego podział na mniejsze segmenty, które są tworzone przez określone grupy klientów. Każda część to inny rodzaj grupy konsumentów posiadających odmienne potrzeby, oczekiwania względem produktu, czy sposobu jego zakupu. Dzieląc rynek na fragmenty możesz wybrać taką jego część, do której chcesz kierować swoje produkty.
Jednak, by zrobić to dobrze musisz pamiętać o tym, aby:
Skoro już wiesz czym jest segmentacja rynku, zastanówmy się nad tym jakie są jej nadrzędne cele.
Segmentacja rynku dąży przede wszystkim do podniesienia słupków sprzedażowych. W osiągnięciu tego głównego założenia pomagają mniejsze. Jakie? Już piszemy…
Prawidłowo przeprowadzona segmentacja rynku pozwoli Ci uzyskać przewagę rynkową
Prawidłowo przeprowadzona segmentacja rynku pozwoli Ci: uzyskać przewagę rynkową nad konkurencją, a także zminimalizować, a nawet uniknąć kosztów związanych z dopasowaniem produktu do każdego klienta. Sięgając po różne metody podziału rynku, w krótkim czasie możesz dotrzeć do większej liczby konsumentów i trafić w sedno ich potrzeb.
Znając oczekiwania Twoich potencjalnych klientów masz możliwość dokładnego zaplanowania strategii marketingowej. To z pewnością pozwoli Ci maksymalnie dopasować się do oczekiwań konsumentów. Dzieląc rynek masz możliwość bieżącej obserwacji zmieniających się trendów, przez co Twoja reakcja i dostosowanie się do potrzeb odbiorców będą niemal natychmiastowe. Bezzwłoczne reagowanie na potrzeby rynku wpływają dodatnio na umocnienie wzajemnej relacji między Twoją firmą a konsumentami.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, segmentacja rynku wiąże się z wyodrębnieniem grupy bądź grup targetowych, do których chcesz kierować swój produkt. Na jakie kryteria powinieneś zwrócić uwagę?
To właściwości określonej grupy konsumentów, a także to w jakiej są sytuacji zarówno finansowej, czy zawodowej. Wśród nich wskazać należy przede wszystkim:
To aspekty związane z przekrojem społecznym czy statusem społeczeństwa. Należy tutaj wskazać, takie kryteria jak:
Zanim Twój produkt trafi do konsumentów, pamiętaj o segmentacji rynku. Przeprowadź analizę potrzeb potencjalnych klientów i skutecznie zwiększ ich grono.