Segmentacja rynku, czyli grupa docelowa na celowniku

dekoracja blog

Z dobraniem produktu, który niczym rozpędzona strzała Amora trafi prosto w serce potrzeb konsumentów, jest jak z zakupem prezentów pod choinkę. Przede wszystkim, mniej lub bardziej dyskretnie, podpytujemy najbliższych jakie są ich preferencje, co im się podoba, czego potrzebują. W poszukiwaniu prezentu „idealnego”, za punkt odniesienia służą nam nie tylko potrzeby osób, które chcemy obdarować, ale i ich zainteresowania, czy wiek. Podobnie jest z segmentacją rynku…

Co kryje się pod tym tajemniczym terminem? Otóż segmentacja rynku to tak naprawdę jego podział na mniejsze segmenty, które są tworzone przez określone grupy klientów. Każda część to inny rodzaj grupy konsumentów posiadających odmienne potrzeby, oczekiwania względem produktu, czy sposobu jego zakupu. Dzieląc rynek na fragmenty możesz wybrać taką jego część, do której chcesz kierować swoje produkty.

Jednak, by zrobić to dobrze musisz pamiętać o tym, aby:

  • prawidłowo dopasować kryterium segmentacji odpowiednio dobierając czynniki podziału do grupy konsumentów, np. wiek; zainteresowania, miejsce zamieszkania;
  • nie dzielić na części rynku jednolitego;
  • nie traktować rynku jako jednorodny, który nie jest złożony ze zróżnicowanych preferencji konsumentów.

Słupki sprzedażowe w górę

Segmentacja rynku, czyli grupa docelowa na celowniku

Skoro już wiesz czym jest segmentacja rynku, zastanówmy się nad tym jakie są jej nadrzędne cele.
Segmentacja rynku dąży przede wszystkim do podniesienia słupków sprzedażowych. W osiągnięciu tego głównego założenia pomagają mniejsze. Jakie? Już piszemy…

  • dokładna analiza budowy rynku konsumentów, czyli ich potrzeb, na które zgłaszają swój popyt;
  • wzbogacenie produktu o dodatkowe wartości, które będą go wyróżniać na tle konkurencji;
  • opracowanie optymalnej strategii marketingowej dopasowanej do konsumenckich oczekiwań;
  • wyodrębnienie grup, które nie będą zainteresowane Twoim produktem.

Prawidłowo przeprowadzona segmentacja rynku pozwoli Ci uzyskać przewagę rynkową

Segmentacja rynku = co zyskasz?

Segmentacja rynku, czyli grupa docelowa na celowniku

Prawidłowo przeprowadzona segmentacja rynku pozwoli Ci: uzyskać przewagę rynkową nad konkurencją, a także zminimalizować, a nawet uniknąć kosztów związanych z dopasowaniem produktu do każdego klienta. Sięgając po różne metody podziału rynku, w krótkim czasie możesz dotrzeć do większej liczby konsumentów i trafić w sedno ich potrzeb.

Znając oczekiwania Twoich potencjalnych klientów masz możliwość dokładnego zaplanowania strategii marketingowej. To z pewnością pozwoli Ci maksymalnie dopasować się do oczekiwań konsumentów. Dzieląc rynek masz możliwość bieżącej obserwacji zmieniających się trendów, przez co Twoja reakcja i dostosowanie się do potrzeb odbiorców będą niemal natychmiastowe. Bezzwłoczne reagowanie na potrzeby rynku wpływają dodatnio na umocnienie wzajemnej relacji między Twoją firmą a konsumentami.

Strzał prosto do celu!

Segmentacja rynku, czyli grupa docelowa na celowniku

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, segmentacja rynku wiąże się z wyodrębnieniem grupy bądź grup targetowych, do których chcesz kierować swój produkt. Na jakie kryteria powinieneś zwrócić uwagę?

Czynniki społeczno-ekonomiczne

To właściwości określonej grupy konsumentów, a także to w jakiej są sytuacji zarówno finansowej, czy zawodowej. Wśród nich wskazać należy przede wszystkim:

  • zawód – wykonywany przez odbiorcę wpływa na jego sytuację finansową, czy na jego zainteresowania; to mocno determinuje po jaki rodzaj produktów sięgnie,
  • wykształcenie – poziom wykształcenia klienta ma wpływ na jego świadomość produktową,
  • sytuacja materialna – wysokość dochodu wpływa na wielkość i częstość dokonywania zakupów,
  • styl życia i zainteresowania – to jaki tryb życia prowadzi określona grupa konsumentów motywuje ich do sięgania po określone produkty.
Czynniki demograficzne

To aspekty związane z przekrojem społecznym czy statusem społeczeństwa. Należy tutaj wskazać, takie kryteria jak:

  • płeć – to po jaki produkt sięgną konsumenci determinowane jest płcią,
  • miejsce zamieszkania –  region w którym zamieszkują konsumenci wpływa na to po jakie produkty sięgają częściej, niż mieszkańcy innych obszarów,
  • wielkość rodziny – determinuje częstotliwość zakupów i rodzaj kupowanych przez konsumentów produktów,
  • wiek konsumentów – wpływa na sytuację finansową potencjalnych klientów, a także na to, po jakie produkty sięgają oni częściej, a jakie w ogóle nie znajdują się w ich obszarze zainteresowań.

Zanim Twój produkt trafi do konsumentów, pamiętaj o segmentacji rynku. Przeprowadź analizę potrzeb potencjalnych klientów i skutecznie zwiększ ich grono.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS