Zanim przyjrzymy się elementom tworzącym całość identyfikacji wizualnej marek, zacznijmy od wyjaśnienia, czym identyfikacja wizualna tak naprawdę jest.
Identyfikacja wizualna to kluczowe narzędzie, tworzące wizerunek marki na rynku i pozwalające wyróżnić się jej spośród innych firm. Pod tym pojęciem kryje się całość symboli, procedur stosowanych w firmie, celem zyskania spójnej i przejrzystej rynkowej tożsamości. Aby można było mówić o wysokiej skuteczności wizerunkowej, warunkiem koniecznym jest zachowanie spójnego systemu wizualnego, o czym firmy niestety czasem zapominają. Jakie elementy tworzą całość identyfikacji wizualnej firm? A zatem po kolei…
Logo, czyli znak graficzny, którym posługują się marki, służy do jej identyfikacji i wyróżnienia się z tłumu konkurencji. Logo będąc znakiem rozpoznawczym firmy musi być:
Symbolika logo musi być zrozumiała dla odbiorcy, a jego przekaz dopasowany do profilu firmy. Profesjonalnie zaprojektowane logo nie ulega zmieniającym się trendom, jest po prostu ponadczasowe. Funkcjonując w niezmienionej formie od lat będzie automatycznie kojarzone z produktem danej firmy, czy z marką w ogóle. Logo nie może być przekombinowane! Powinno bowiem sprowadzać się do minimum, bez zbędnych udziwnień i barokowego przepychu.
Logo firmy z łatwością powinno dać się przenieść na: tablice informacyjne, gadżety firmowe, identyfikatory pracowników, czy firmowe materiały poligraficzne itp. Trafionym w dziesiątkę podsumowaniem istoty logo są słowa Davida Aireya, cenionego grafika z Irlandii Północnej, który stwierdził, że: „Firma bez logo, to jak człowiek bez twarzy”. Życiowe, prawda? Jeżeli jesteś ciekaw jakie inne cechy powinno posiadać dobrze zaprojektowane logo, kliknij tutaj.
Typografia, czyli krój liter, powinna być dobrana do charakteru marki, zachowując jednolite cechy graficzne, jak: styl, rytm, czy proporcja. Aby zachować spójność powinien być on taki sam dla wszystkich materiałów firmowych tak, by odbiorca od razu kojarzył go z daną marką, produktem. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć do jakiej marki przypisane są charakterystycznie wywinięte białe litery na czerwonym tle. 🙂
Odpowiednio dobrana do specyfiki firmy kolorystyka, stanowić może podstawę jej całego systemu wizualnego. Wpływa ona mocno na sferę emocjonalną odbiorcy. Kolorystyka marki najczęściej bezpośrednio wydobywana jest z logo, którego kolory przenoszone są do wszystkich aspektów działań firmy. I tak też budynki, samochody firmowe, ubiór pracowników, kolor ścian wewnątrz biur, kolorystyka wizytówek mogą być utrzymane w kolorach logo właśnie. Jeżeli zdecydujesz się przenieść kolor z logo do całego systemu identyfikacji wizualnej nie szalej! Ogranicz się maksymalnie do 3 kolorów. Wielobarwne wariacje na temat logo sprawią, że możesz zyskać jarmarczny efekt – nie umniejszając jarmarkom rzecz jasna – który będzie nieczytelny dla odbiorcy i może go wprowadzić w błąd. Co ważne, kolor postrzegany jest przez odbiorców 200 razy szybciej niż pozostałe elementy i jednocześnie szybciej przez nich zapamiętywany. Jednak nie wszystko jest takie proste, jakby się mogło wydawać.
W USA po kolor zielony sięgają marki działające w branży finansowej
Dobranie kolorystyki dla firmy nie może być dziełem przypadku. Jeśli kolor będzie na tyle silnie utożsamiany z marką, może on skutecznie zdetronizować nazwę firmy. Dobierając kolorystykę do specyfikacji firmy pamiętaj o symbolice kolorów, zwłaszcza jeśli Twoja firma działa na zagranicznych rynkach. Na przykład w USA po kolor zielony często sięgają marki działające w branży finansowej, bowiem zieleń kojarzona jest z potęgą dolara. W państwach, w których kolory banknotów są różne, zieleń nie będzie wywoływać takich skojarzeń.
Za inny przykład może posłużyć kolor różowy, który w Japonii przypisywany jest płci męskiej…Tak, tak męskiej. Dlaczego? Kolor ten odnosi się do różowych pąków kwiatów wiśni, symbolizujących poległych w w bitwach, młodych wojowników japońskich. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat symboliki kolorów przeczytaj nasz wpis na ten temat, kliknij tutaj.
Istotnym uzupełnieniem całego systemu identyfikacji wizualnej jest strój pracowników, zwłaszcza w miejscach, gdzie taki ubiór jest obowiązkowy. Aby zachować spójność w identyfikacji wizualnej firmy, stroje pracowników powinny być spójne jeśli chodzi o kolorystykę i oczywiście logo wraz z nazwą firmy. Podobnie rzecz się ma identyfikatorów, których forma powinny być spójne z kolorystyką firmową. Nie należy również zapominać o środkach transportu, a właściwie o ich odpowiednim firmowym oznakowaniu. To środki transportu stanowią jeden z kluczowych „łączników” marki z otoczeniem, dlatego warto pomyśleć o odpowiednim ich oznakowaniu.
Jeżeli zależy Ci na tym, by Twoja firma posiadała spójny wizerunek, możesz nam zaufać w tym zakresie. Kliknij tutaj i zobacz jedną z naszych realizacji.