Slogan reklamowy to nic innego jak motto marki stanowiące obietnicę, która oddziałuje na emocje konsumentów. Slogan obok logo stanowi znak firmowy, z którym utożsamiana jest dana firma i za pomocą którego wyróżnia się ona na tle konkurencji. Moc chwytliwego sloganu bazuje na perswazji, dzięki czemu przenika on do słownictwa języka potocznego.
Aby slogan reklamowy został zapamiętany przez odbiorców, powinien silnie uderzyć w rynek konsumentów. Tak też było z powszechnie znanym sloganem firmy Nike, który w 1988 roku silnie zaistniał na rynku. Inspiracją do stworzenia sloganu dla popularnej firmy sportowej miały być ostatnie słowa mordercy skazanego na karę śmierci, który stojąc przed plutonem egzekucyjnym powiedział: „Let’s do it”. I tak przekształcone „Let’s do it” w „Just do it” funkcjonuje niezmiennie na rynku do dziś.
Jak zatem stworzyć dobry slogan reklamowy, który zostanie zapamiętany i pokochany przez konsumentów?
Slogan powinien przedstawiać to, co w danym produkcie, czy marce jest najważniejsze, czyli zaletę będącą główną wartością produktu. No dobrze to jeden element, a jakie jeszcze inne właściwości świadczą o nośności sloganu reklamowego?
Slogan reklamowy to hasło będące wizytówką Twojej marki
Dobór treści do sloganu reklamowego zależy ściśle od jego rodzaju i celu jaki chce osiągnąć. Z jakimi kategoriami sloganów można się spotkać w świecie reklamy? Podstawowym rodzajem są te slogany, za pomocą których możemy przedstawić korzyści, wynikające z użytkowania produktu. Inną kategorię stanowią slogany przedstawiające cechy produktu, tradycję marki czy bezpośrednio wskazują na doświadczenie, o które wzbogaci się konsument korzystając z prezentowanej poprzez slogan oferty. Niezależnie od rodzaju, każdy dobry i chwytliwy slogan powinien swoją strukturę opierać na 7 przedstawionych poniżej właściwościach.
Slogan reklamowy, aby był skuteczny musi być łatwy do zapamiętania. Nic tak pozytywnie nie wpływa na skuteczną zapamiętywalność sloganów jak rymy, które nadają chwytliwej rytmiki sloganowym treściom. Rytmiczność sloganu z pewnością ułatwi jego dostęp do świadomości konsumentów, dźwięcznie brzmiąc w ich umysłach.
Slogan reklamowy musi być krótki, a jego przekaz jasny i niebudzący wątpliwości. Zbyt długie treści będą przyswajane z trudnością przez konsumentów, podczas gdy to właśnie prostota sloganu czyni go chwytliwym i atrakcyjnym.
Dużą wartość posiadają slogany reklamowe, które bawią odbiorców humorem, jednocześnie wywołując na ich twarzach uśmiech. Siła sloganu, który oddziałuje na emocje odbiorcy jest bardzo duża, jednak operowanie żartem w sloganach reklamowych zależy od rodzaju branży, w obrębie której funkcjonuje dana marka.
W sloganie warto przemycić informacje wyjaśniające nazwę marki. To z pewnością ułatwi kojarzenie produktu z daną marką, jednocześnie utrwalając w świadomości konsumentów fakt istnienia firmy/produktu na rynku.
Tworząc slogan reklamowy pomyśl o grupie docelowej, z którą chcesz się komunikować i do której kierujesz swój produkt. Dobierając odpowiedni styl ułatwisz treściom dotarcie do tej grupy, na której zależy Ci najbardziej.
W sloganie reklamowym ważnym jest, aby uzasadnić dlaczego klient miałby sięgnąć po ten konkretny produkt mimo, iż na rynku istnieje wiele innych, podobnych. Można to zrobić poprzez wskazanie cechy, która czyni artykuł wyjątkowym i jedynym w swoim rodzaju. Uzasadniając motyw zakupowy wskaż na korzyść, która wynika z zakupu tego konkretnego produktu/usługi.
Ciekawym i angażującym zabiegiem jest zabawa słowem w sloganie reklamowym. Należy jednak pamiętać, aby metaforyką operować rozważnie. Zbyt zawiłe komunikaty mogą wprowadzić konsumenta w błąd i wywołać niepotrzebne nieporozumienie.
Jeżeli Twój produkt nie posiada jeszcze sloganu, nie zwlekaj! W oparciu o siedem przedstawionych cech możesz stworzyć naprawdę dobry slogan, który zareklamuje Twój produkt/markę. Jeśli nie masz pomysłu, skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci go wykreować!