Zmysłowa pułapka. Rola erotyki w reklamie

dekoracja blog

Erotyka, nagość i zmysłowość to główne składniki tworzące obraz współczesnej reklamy. Czym zatem jest erotyzm? To nic innego jak wszystko to, co mówi się o seksualności i się o niej pisze. To te elementy, które przeniknęły do życia codziennego ze sfery seksualności poprzez kulturę i media. To dzięki mediom i kulturze masowej erotyka przestała być tematem tabu, mocno wpisując się w codzienność współczesnego społeczeństwa. Posługiwanie się motywami związanymi z erotyzmem silnie przejawia się w reklamie. Dlaczego i w jaki sposób?

Miękka erotyka czy niesmaczny żart?

Seks we współczesnej reklamie traktowany jest jako skomercjalizowane narzędzie, które ma sprzedać produkt. Popularność erotyzmu w komunikatach reklamowych stała się na tyle silna, że nadawcy reklamowi posługują się nim nie tylko w promocji produktów związanych stricte z branżą erotyczną. Obecnie erotyzm reklamuje różne artykuły począwszy od jogurtów, perfum i samochodów, skończywszy na wodach mineralnych, czy sprzęcie komputerowym. Erotyzm w reklamach bywa przedstawiany delikatnie, aluzyjnie i nie wprost, tzw. miękka erotyka, ale i dość mocno, wulgarnie i niesmacznie.

Dlaczego twórcy reklam chętnie sięgają po motywy seksualne? To proste, żeby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta. Taka forma przekazu wzmaga proces zapamiętywania wśród potencjalnych klientów. Skąpo ubrana kobieta z pewnością sprawi, że reklamowany produkt pozostanie w pamięci odbiorców.

Zmysłowa pułapka. Rola erotyki w reklamie

Posługiwanie się erotyką przypomina trochę stąpanie po cienkim lodzie. Dlaczego? Bo bardzo łatwo przekroczyć granicę dobrego smaku i gustu wywołując efekt odwrotny od zamierzonego. Zażenowany odbiorca poczuje niechęć do marki, a epatujący z reklamy seks odwróci uwagę klienta od produktu. W jaki sposób w reklamie funkcjonuje erotyzm? Czy to tylko duży dekolt prowokacyjnie ubranej kobiety? Otóż nie.

Co nas podnieca?

Erotyzm w reklamach jest różnorodny. Często zależy to od promowanego produktu lub od wyobraźni i odwagi twórców kampanii reklamowych. W reklamie często wykorzystywane są sceny pocałunków. Ich sensualność wzbudza pozytywne emocje u odbiorcy, które przenosi on na promowany artykuł. Wokół produktu często kreowana jest zmysłowa, subtelna i dwuznaczna atmosfera. Przyciąga uwagę odbiorcy w delikatny i nienatrętny sposób, dając potencjalnemu klientowi możliwość dopowiedzenia sobie końca lub początku historii.

Zmysłowa pułapka. Rola erotyki w reklamie

Powszechnie znanym motywem jest wizerunek atrakcyjnych kobiet i mężczyzn. Ich doskonale wyrzeźbione ciała kuszą i namawiają odbiorcę by spojrzał na reklamę choć na chwilę. Nagość ciał modelek i modeli wyzwala u konsumentów doznania piękna i ideału, a także pożądanie, które jest jednoznaczne z pragnieniem reklamowanego produktu. Odważnym zabiegiem, często wykorzystywanym w reklamach luksusowych marek odzieżowych i kosmetycznych, jest przedstawienie zbliżenia seksualnego, które nie jest pokazane bezpośrednio i jednoznacznie.

Erotyzm reklamuje różne artykuły począwszy od jogurtów, skończywszy na sprzęcie komputerowym

Erotyzm w reklamie to nie tylko obraz. To także dźwięk i język. Zmysłowy ton głosu i dwuznaczność dialogów prowokują i zachęcają odbiorcę do zapoznania się z treścią reklamy. Niejednoznaczność haseł reklamowych, z której chętnie korzystają reklamotwórcy sprawia, że hasło marketingowe rzuca się w oczy i nie da się przejść obok niego obojętnie. W hasłach reklamowych nadawca najczęściej składa odbiorcy obietnicę zaspokojenia jego pożądania, ale nie tylko. To również gra słów.

  • Dla bardziej seksownych kolan (reklama Boots Body Cream)
  • Gdyby Twój dziadek go nie używał, nie istniałbyś (reklama Old Spice)
  • Nie daj się gruchać, kupuj u swoich! (reklama jednego ze stowarzyszeń zrzeszających handlowców i kupców)

Zmysłowa pułapka. Rola erotyki w reklamie

Seksualność, gra zmysłów, pożądanie przenikają do świata reklamy, wodząc na pokuszenie konsumentów. W jakim kierunku zmierza ten trend? Czy twórcy reklam wykroczą jeszcze dalej poza sferę tabu? Nie pozostaje nam nic, jak tylko bacznie obserwować rynek współczesnej reklamy! Bo to co nas podnieca to nie tylko kasa…

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS