7 typów reklamy, bez których świat nie byłby taki sam

dekoracja blog

Reklama na przestrzeni lat ewoluowała, przybierając obecnie mocno złożoną formę. Ze względu na stale rosnącą wśród marek konkurencyjność, reklamy posługują się zróżnicowanym typem treści. Każdą z reklam, nieważne w jaki sposób komunikuje się ona z odbiorcami, łączy jeden mianownik – przybliżenie konsumenta do marki i przekształcenie go w kupującego.

Typów reklamy jest naprawdę sporo, dlatego skupimy się na wybranych. Na jakich? O tym poniżej.

Z ukrycia i nie wprost. Reklama podprogowa

7 typów reklamy, bez których świat nie byłby taki sam

Punktem wyjścia treści zawartych w reklamie podprogowej jest percepcja podprogowa. Jest to taki sposób oddziaływania informacji na mózg, który przebiega poniżej progu świadomego postrzegania. Informacja jest wysyłana tak, aby nie mogła zostać zarejestrowana świadomie. Reklama zbudowana na treściach o charakterze podprogowym odnosi się do bodźców słuchowych i wzrokowych. Nadawane są one krótko, czyli tak, aby nie dały się zauważyć. Jak w praktyce funkcjonuje reklama podprogowa? Do reklam wprowadzane są klatki z komunikatem podprogowym, w tekstach z kolei stosuje się ukryty przekaz „między wierszami”. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej w temacie komunikatów podprogowych, kliknij tutaj i przeczytaj nasz wpis poświęcony temu zagadnieniu.

Byle nie zapomnieć. Reklama przypominająca

Adresowana jest do klientów, którzy już w przeszłości mieli okazję zakupić dany produkt. Taka reklama ma na celu upewnić klientów o dokonaniu słusznego wyboru. Komunikaty reklamy przypominającej są krótkie. Nie muszą namawiać czy przedstawiać całego pakietu korzyści, dzięki któremu klient da się namówić na zakup. Nie. Klient już zakupu dokonał, jest z niego zadowolony, a taki przekaz ma go tylko w tym zadowoleniu utwierdzić.

Subtelna nienachalność. Reklama ukryta

Reklama tego typu stara się być w swoich treściach nienachalna. Dlaczego? Konsumenci reagują coraz częściej alergicznie na reklamy, z premedytacją je pomijając. W przypadku telewizji widzowie w momencie pojawienia się reklamy po prostu zmieniają kanał na inny, tzw. zapping.
Producenci, aby dotrzeć do rynku potencjalnych klientów, starają się po prostu obejść drażliwy temat wszędobylskich reklam. Treści promujące swoje produkty umiejętnie wplatają w otoczenie. Doskonałym zobrazowaniem sposobu działania reklamy ukrytej jest lokowanie produktu. W filmach, serialach, programach umieszczane są niby przypadkiem produkty danych marek. W szerszym ujęciu na pojęcie lokowania produktu spojrzeliśmy we wpisie: „Wpis zawiera lokowanie produktu. Rzecz o product placement”.

Fakt za faktem. Reklama informacyjna

7 typów reklamy, bez których świat nie byłby taki sam

W reklamie informacyjnej komunikat emocjonalny ustępuje miejsca prostej prezentacji faktów. Tutaj liczą się konkrety. Jakie korzyści wynikają z zakupu produktu, skorzystania z oferty? Ile to kosztuje? Gdzie mogę nabyć dany produkt? Odbiorca chce dostać po prostu konkretną informację. Gdzie najlepiej sprawdza się taki typ przekazu? Otóż najczęściej po reklamę informacyjną sięgają banki, ubezpieczalnie, czy operatorzy sieci komórkowych. Ma być merytorycznie i rzeczowo.

Jak nie drzwiami to oknem. Reklama uciążliwa

Wychodzi na wprost konsumenta, niejednokrotnie budząc u niego przesyt. Wkracza w strefę prywatną odbiorcy, nachalnie nakłaniając go do zakupu, czy wysyłając na jego koszt niezamówione wcześniej produkty. Ale to nie wszystko. Twórcy reklamy uciążliwej sięgają po różne środki. Wychodzą dosłownie naprzeciw konsumentów, stosując tablice reklamowe, które skutecznie utrudniają pieszym poruszanie się. Czy taki typ reklamy jest etyczny? Owszem jest ona niedopuszczalna, jednak nie każde naruszenie sfery prywatnej konsumenta stanowi o bezprawności reklamy.

Super i najlepiej. Reklama wprowadzająca w błąd

Robi to jednak na tyle subtelnie, że konsument nie zauważa, jak bardzo jest czarowany. Na czym polega ta magia? Asem w rękawie reklamy wprowadzającej w błąd jest język komunikatów. I tak często w przesadny sposób operuje się wyolbrzymieniami – proszek o super mocy, który radzi sobie ze wszystkimi najgorszymi plamami. Z równie niemałą przesadą uwydatnia się cechy promowanego artykułu, które i tak są typowe dla podobnych mu produktów – każdy proszek do prania powinien radzić sobie z plamami, przecież takie jest jego przeznaczenie. 🙂

Dla wybranych. Reklama prestiżowa

7 typów reklamy, bez których świat nie byłby taki sam

Jak sama nazwa wskazuj jest to reklama ekskluzywna, która akcentuje wyjątkowość marki i jej wysoką pozycję na tle konkurencyjnych firm. W reklamie prestiżowej mocno podkreśla się unikatowość prezentowanego produktu. Reklama prestiżowa dedykowana jest markom luksusowym. Wzmocnienie przekazu reklamy prestiżowej często stanowią popularne w świecie showbiznesu osoby, celebryci.

Jak widać możliwości na poprowadzenie komunikacji z rynkiem odbiorców jest wiele. Wraz ze wzrostem wymagań konsumentów, a co za tym idzie wzrostem konkurencji wśród marek, typów reklam będzie jeszcze więcej. Bo tak naprawdę reklama to worek bez dna, którego zasobów najprawdopodobniej nie zabraknie nigdy.

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.

porozmawiajmy
o Twoim projekcie

cta: icon
Potrzebujesz doradztwa ekspertów od digital marketingu?
Aktywne szkło grzewcze EGLAS