Prowadzenie strategii marketingowej wymaga od nas analizy zebranych informacji. która to analiza w efekcie pozwoli nam wyciągnąć wnioski i odpowiednio je zinterpretować. I tutaj przy wnioskowaniu właśnie doskonale sprawdzi się umiejętność naszego twórczego myślenia. Kreatywność w prowadzeniu strategii marketingowej to nie tylko opracowanie trafnej formy komunikacji z wybraną grupą potencjalnych klientów i wskazanie kanałów dotarcia do tej grupy… To także kreacja idei pozycjonowania marki, jej nadrzędnych celów, czy opracowanie sposobu działania w przypadku wystąpienia problemu. Twórcze podejście do działań marketingowych pozwoli wyróżnić się Twojej marce z tłumu marek konkurencyjnych.
Zanim zaczniesz opracowywać swój plan marketingowy, musisz odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytania. Przede wszystkim, co zamierzasz zrobić w trakcie kampanii marketingowej, na czym się skupisz przystępując do działań marketingowych? Odpowiadając sobie na te pytania w jasny sposób określasz cel swoich działań. W jaki sposób zamierzasz przeprowadzić swoją strategię marketingową, czyli jakimi narzędziami będziesz się posługiwać przy wdrażaniu swojej strategii marketingowej? Czas, czas i jeszcze raz czas, czyli kiedy zamierzasz zrealizować strategię marketingową? A także ostatnie i bardzo ważne pytanie, czyli budżet. Jaką kwotę planujesz przeznaczyć na całość strategii marketingowej? To pytanie właściwie powinieneś zadać sobie jako pierwsze, bowiem budżet, jak wiadomo, determinuje takie, a nie inne działania.
Jaki rodzaj strategii działania może przyjąć Twoja marka? Otóż można wskazać tu cztery drogi działania:
Strategia marketingowa powinna być zaplanowana zgodnie z uwzględnieniem potrzeb Twojej marki. Prawidłowo zaprojektowana strategia powinna być dostosowana i spójna z profilem biznesowym brandu.
Plan budżetowy strategii marketingowej powinien brać pod uwagę takie składniki jak:
Aby strategia marketingowa przyniosła oczekiwane rezultaty powinna być kreowana w oparciu o elementy istotne dla Twojej firmy, takie jak: produkt, cel, plan sprzedażowy, czy system komunikowania się z rynkiem. Aby strategia marketingowa przyniosła oczekiwane rezultaty nie może ograniczać się jedynie do teorii. Ważnym jest, aby plan jej wdrożenia nie był jedynie suchą i często niezrozumiałą teorią.
Metoda wprowadzenia w życie strategii marketingowej powinna składać się z praktycznych i przede wszystkim z możliwych do realizacji wytycznych. Praktyczne podejście jest bardzo ważne dla efektywnej pracy całego zespołu. Każdy z pracowników mając jasne wytyczne wie jak postępować, aby odnaleźć się w zaplanowanych działaniach strategii marketingowej Twojej firmy.
Strategia marketingowa powinna prezentować markę w niepowtarzalny sposób. Główne wartości firmy, przewaga nad konkurencją, misja marki, jej cele to tylko niektóre z elementów, jakie będziesz mógł zaprezentować poprzez swoje działania marketingowe. Od czego zatem zacząć strategię marketingową? Przede wszystkim należy tu wskazać główny cel, jaki dzięki działaniom marketingowym chcesz osiągnąć. Cel strategii działań marketingowych stanowi podstawę do podjęcie dalszych kroków. Celem Twojej marki może być, np.:
Pamiętaj, że podjęcie takich, a nie innych działań strategii marketingowej, często powoduje konieczność przeprowadzania zmian w organizacji pracy. Jakich? Może to być np. optymalizacja planu sprzedażowego. Twoja strategia marketingowa powinna stanowić unikatowy sposób prezentacji wartości Twojej marki, bo grunt to dobrze zaplanować swoje działania!
Jeżeli zainteresowała Cię tematyka strategii marketingowej przeczytaj nasz wpis o strategii content marketingowej i dowiedz się, jakie elementy powinna ona posiadać. Zainteresowany? Kliknij tutaj.