Jakiś czas temu we wpisie „Gorzki czy słodki… Jak smakuje content marketing” wyjaśnialiśmy czym jest content marketing wskazując na główne elementy go tworzące. Jeżeli chcesz przypomnieć sobie o czym pisaliśmy kliknij tutaj.
Dziś przyjrzymy się marketingowym treściom, ale od strony strategicznej. Odpowiemy na pytanie: jakie stałe elementy powinna posiadać strategia content marketingowa, aby przyniosła sukces?
Zasadniczym elementem efektywnej strategii związanej z marketingiem treści jest poznanie swoich odbiorców i zrozumienie ich potrzeb. Wskazanie do kogo strategia ma być kierowana stanowi kluczowy punkt wyjścia do dalszych działań. Określenie grupy odbiorców pomoże Ci tak dobrać treści, aby spełnić oczekiwania swoich potencjalnych klientów. Kiedy zrozumiesz swojego odbiorcę zauważysz nowe możliwości działań w obszarze marketingu treści, a także będziesz mógł precyzyjnie określić jaki rodzaj treści będzie dla Twoich odbiorców najbardziej pomocny.
Gwarantem skutecznej strategii content marketingowej jest określenie celów, które ma ona realizować, a także odpowiedzenie sobie na pytanie, wręcz egzystencjalne – kim jestem/czym jest mój produkt i w związku z tym jakie są moje cele? W precyzyjnym określeniu celów z pewnością pomocna będzie, doskonale znana w obszarze planowania, metoda SMART.
Zgodnie z jej założeniami cel musi być:
Dodatkowo określając swoje cele marketingowe w strategii contentowej, warto odpowiedzieć sobie na pytania:
Odpowiedzi na te zagadnienia z pewnością pomogą Ci podjąć decyzję, co do dalszego kierunku działań.
Jakimi kanałami najczęściej posługuje się Twoja grupa docelowa? Odpowiedź na to pytanie z pewnością ułatwi Ci dobranie odpowiednich kanałów komunikacji, za pomocą których dotrzesz do swoich potencjalnych klientów. Social media, serwisy video, blogi, czy sklepy internetowe mogą stanowić doskonałe kanały, za pomocą których podzielisz się swoim contentem z odbiorcą – potencjalnym klientem.
Zastanów się, co motywuje odbiorców do sięgania po produkt, który oferujesz. Dlaczego odbiorcy, Twoi potencjalni klienci mają Cię słuchać? Czego oczekują oni od Twojej strony i Twojego produktu? Dysponując taką wiedzą będziesz mieć ułatwione zadanie stworzenia contentu, który przynosi efekty, a sięgając po odpowiednie narzędzia i techniki marketingowe uwiarygodnisz swój produkt i przekonasz do niego potencjalnych klientów.
Sprawdzaj, mierz, kontroluj i ulepszaj… Swoje działania podziel na mierzalne etapy i ustal jednocześnie najważniejsze wskaźniki, które ułatwią Ci wprowadzanie zmian do Twojego planu działania. Najbardziej popularnym narzędziem służącym do pomiaru i analizy ruchu na Twojej stronie jest Google Analytics. Za pomocą tego narzędzia możesz zmierzyć np. średni czas, jaki na Twojej stronie spędza użytkownik, czy sprawdzić w jaki sposób korzysta on z Twojej witryny. Dzięki Google Analytics możesz zweryfikować, czy zawartość Twojej strony spełnia potrzeby odbiorców. Kiedy już będziesz wiedzieć co podoba się Twoim potencjalnym klientom, pozostaje Ci nic innego jak optymalizacja strategii. I pamiętaj – nie bój się stale ulepszać swoich działań!