10.08 | strategia

Jak oni to robią w reklamie?

dekoracja blog

Pisząc o kreowanym przez nadawców reklamowych wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamach, nie sposób ominąć pojęcia perswazji. Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie czym jest perswazja? Jaki jest cel posługiwania się nią w reklamie?

Jak oni to robią w reklamie - perswazja

Perswazja, czyli to co twórcy reklam lubią najbardziej

Traktując pojęcie perswazji ogólnie, jest to nic innego jak umiejętność przekonywania odbiorcy przekazu do nadawanych treści. Pojęcie perswazji niejednokrotnie mylone jest z manipulacją. Czy słusznie? Nie do końca, bowiem przekonywanie osoby trzeciej do czegoś nie wpłynie na nią negatywnie, czego nie można jednoznacznie powiedzieć o manipulacji wywołującej często negatywne odczucia wśród odbiorców treści reklamowych.

Reklamy podpowiadają nam gdzie warto przebywać, co warto kupować, z kim należy się identyfikować…

W reklamie perswazja jest celem nadrzędnym, głównym. Poprzez posługiwanie się nią w języku reklamy nadawca dąży do pozyskania i przekonania adresata do swoich argumentów. W zależności od celu jaki chce osiągnąć reklamodawca poprzez treści reklamowe, perswazja może nas przekonywać, nakłaniać lub pobudzać. W treściach kierowanych do słuchaczy, czytelników, reklamodawca podpowiada co warto kupować, gdzie warto przebywać, co jest modne, czy z kim należy się identyfikować.

Często, aby zachęcić odbiorcę reklamy do identyfikacji z rekomendowanym produktem reklamodawca posługuje się wizerunkiem człowieka. W reklamach powszechnie kreuje się obraz kobiety i mężczyzny tak, aby jak najefektywniej przekonać potencjalnego klienta do promowanego produktu. W jaki sposób tworzy się obraz człowieka, czyli jak oni to robią w reklamie? Reguła jest bardzo prosta – poprzez stereotypizację i bazowanie na emocjach odbiorcy.

Jak oni to robią w reklamie - kobieta

Być kobietą…

Zacznijmy od wizerunku kobiet w reklamach. Nadawcy reklamowi najczęściej posługują się obrazem kobiety nowoczesnej oraz kobiety tradycyjnej. Jakie zatem są główne znaki rozpoznawcze pani domu? To przede wszystkim środowisko w jakim przebywa. Otoczona rodziną i dziećmi z należytym szacunkiem oraz precyzją wykonuje swoje codzienne obowiązki. Za cel dnia stawia sobie biel świeżo wypranych skarpet męża, podaną na stół zupę z torebki, czy blask wypolerowanej glazury w łazience. Kobieta tradycyjna nie wyróżnia się ponadprzeciętną urodą. To typ everywoman, z obrazem którego łatwiej jest się utożsamiać. Środowisko, w którym najczęściej przebywa pani domu to okolice kuchni, łazienki, czy pokoju dziecięcego. Czasem zdarzy się, że wyjdzie do ogrodu, żeby rozwiesić pranie wyprane w proszku o nowej, wzbogaconej formule.

Kobieta tradycyjna doskonale radzi sobie nie tylko z codziennymi pracami porządkującymi domową przestrzeń, ale i z prowadzeniem kuchni w towarzystwie postaci z wieczek opakowań. Pani domu to kochająca matka i żona. Dba o sen swojej pociechy, gdy męczy ją przeziębienie i nocne koszmary. Główny problem kobiety tradycyjnej to niedoprana plama na ulubionej koszuli męża, czy sierść kota na dywanie w salonie. W zupełnej opozycji do kobiety tradycyjnej stoi kobieta nowoczesna

Kobieta współczesna to często femme fatale, kusicielka i uwodzicielka. To kobieta o niepowtarzalnej urodzie reklamująca produkty z górnej półki. Otacza się tym, co najlepsze zyskując uznanie przystojnych mężczyzn i koleżanek. Głównym celem kobiety tradycyjnej jest osiągnięcie wizerunku nienagannego, wprost idealnego. Kobieta nowoczesna to wielbicielka życia, podróży, realizująca swoje pasje zarówno w życiu prywatnym, jak i te na płaszczyźnie zawodowej.

Nadawcy reklamowi najczęściej posługują się obrazem kobiety nowoczesnej oraz kobiety tradycyjnej

Jak oni to robią w reklamie - mężczyzna

Gdzie ci mężczyźni?

W reklamach obok kobiet pojawiają się mężczyźni, którzy najczęściej przybierają postać mężczyzny „prawdziwego”, mężczyzny rodzinnego, eksperta, czy niezdary. Mężczyzna „prawdziwy”, macho to pewny siebie przystojniak, który otacza się luksusowymi samochodami i pięknymi kobietami. Najczęściej pojawia się w reklamie produktów kosmetycznych, sportowych, czy samochodów właśnie. W swoim działaniu jest odważny, pewny siebie, nie ma dla niego rzeczy niemożliwych do zrealizowania. Zupełnym przeciwieństwem macho jest mężczyzna niezaradny, któremu trudność sprawiają najprostsze czynności domowe. W swoim zachowaniu jest nieostrożny i niepewny. Podcinając trawnik w swoim ogrodzie szuka pomocy u sąsiada zza płotu. Jego wykreowany brak zaradności ma za zadanie wywołać uśmiech na twarzy odbiorcy, jednocząc go z produktem i przekonując do jego zakupu. Mężczyzna rodzinny, obok macho i niezaradnego fajtłapy, to kolejna kreacja człowieka w reklamie. Pomaga on swojej ukochanej w wykonywaniu obowiązków domowych, sprzątając, piorąc, czy gotując obiad. Jest on autorytetem dla swoich dzieci, wzbudza w nich podziw i szacunek.

W przekazach reklamowych kreatorzy wizerunku, aby podkreślić wartość promowanego produktu posługują się obrazem eksperta najlepszego w swoim fachu. Ekspert swoim doświadczeniem, profesjonalizmem i inteligencją buduje ważność marki i tym samym wzbudza zaufanie wśród potencjalnych klientów.

Mężczyźni najczęściej przybierają postać eksperta, mężczyzny „prawdziwego”, rodzinnego, czy niezdary

Wśród wszystkich przekazów reklamowych, zarówno tych outdoorowych, internetowych, czy tradycyjnych, prasowych, spotykamy się z wykorzystaniem wizerunku kobiety i mężczyzny do promowania określonego produktu. Kreując obraz człowieka, twórcy reklamowi bazują na przyjętych w społeczeństwie stereotypach, wywołując w nas różne emocje. To właśnie powstałe w nas uczucia, zarówno te pozytywne, jak i negatywne, sprawiają, że z łatwością zapamiętujemy i kojarzymy produkt z danym bohaterem reklamowym. A czy Ty masz swoją ulubioną postać z reklamy, dzięki której dokonałeś zakupu promowanego przez nią produktu?

Cieszymy się, że możemy uchylić Ci rąbek tajemnej, marketingowej wiedzy. Jeśli artykuł był dla Ciebie wartościowy, koniecznie przeczytaj następny.
Aktywne szkło grzewcze EGLAS